La Humanitas Multimedia a apărut audiobook-ul „Adevărul gol şi alte povestiri„: Răzvan Vasilescu citind povestirile lui Anton Cehov, sensibile şi pline de umor, despre oameni simpli şi întâmplările lor complicate. Un arhivar devenit celebru cu ocazia unui accident provocat de beţie, o guvernantă mototoală care este supusă unui test cinic, un funcţionar care, împins de aburii beţiei, îi cere socoteală fostului său şef, un bătrân demn şi important nevoit să solicite ajutor pentru nepotul său neisprăvit, un funcţionar sfrijit care se ploconeşte în faţa fostului său coleg, ajuns om mare, o actriţă ingenuă care aşteaptă declaraţia unui comic sâcâit însă de lipsa unui pahar de vodcă, un contraamiral care este invitat la o nuntă doar datorită rangului său, un croitor care trăieşte din hazul amintirilor, acceptându-şi resemnat umilinţa de dragul lor, un răufăcător inocent care nu înţelege ce fatalitate l-a adus în sala de judecată – aduc parfum de secol XIX.
Vocea lui Răzvan Vasilescu şi savoarea textului cehovian nu lasă rece niciun ascultător.
S-a spus mereu că îngerii sunt dublul ceresc al omului. Schelling, în „Philosophie der Offenbarung” („Filozofia revelaţiei”), îi numeşte Potenzen, puteri ale sufletului omenesc, virtualităţile lui, variantele mai limpezi, mai structurate, ale identităţii sale.
Cu alte cuvinte, suntem mereu însoţiţi de modelul nostru, de portretul nostru îmbunătăţit. Şi suntem – sau în orice caz ar fi bine sa fim – într-un dialog permanent cu posibilul acestui portret. Îngerul oferă fiecăruia din actele noastre reperul epurei lui, adică desenul lui ideal.
Andrei Pleşu a abordat subiectul în binecunoscuta sa lucrare „Despre îngeri„. După cum spune autorul: „Îngerii convertesc abisul dintre Dumnezeu şi om într-un spaţiu al comunicării. Ei dau consistenţă şi viaţă acestui spaţiu, transmiţând omului semnele lui Dumnezeu şi lui Dumnezeu rugăciunile omului”. Humanitas Multimedia a realizat şi o variantă audiobook, care conţine:
a. Apropierea şi depărtarea îngerilor (26:21)
b. Îngerii şi muzica lumii (24:49)
c. Îngerii şi iubirea (13:20)
La umanitas Multimedia a apărut recent un audiobook de excepţie: „Zero. Biografia unei idei periculoase” de Charles Seife, traducere de Emilia Vasile, în lectura lui Cristian Tudor Popescu.
Clară, instructivă şi povestită cu umor, „Zero. Biografia unei idei periculoase” este istoria celui mai neobişnuit număr din univers şi a unuia dintre marile paradoxuri ale gândirii noastre. Charles Seife face o călătorie pe urmele lui Zero prin matematică şi fizică, de la Pitagora la Einstein, de la descoperirea acestuia în Orient şi lupta dusă pentru a fi acceptat în Europa până la implicarea lui în înţelegerea misterioaselor găuri negre şi chiar a naşterii universului. Babilonienii l-au inventat, grecii l-au interzis, hinduşii l-au preamărit, iar Biserica s-a folosit de el pentru a scăpa de eretici. Secole de-a rândul, zero a avut o putere cu iz demonic, dar, odată supus, a devenit cel mai important instrument al matematicii. Astăzi, zero este cauza uneia dintre cele mai mari controverse ştiinţifice ale tuturor timpurilor, născută din dorinţa de a fi formulată o teorie unificatoare, care să explice orice fenomen din univers.
Acest audiobook este alcătuit din 4 CD-uri: două cu „Matematica de la zero” (2:01:54) şi două cu „Fizica lui zero” (1:34:57). Iată un scurt fragment:
La Humanitas Multimedia a apărut varianta audio a nuvelei „Moartea lui Ivan Ilici” de Lev Tolstoi, în excelenta lectură a lui Victor Rebengiuc.
Nu se poate, nu se poate şi totuşi aşa este. Într-o zi, Ivan Ilici înţelege că e muritor. A învăţat asta şi la şcoală: oamenii sunt muritori, Caius este om, deci Caius este muritor. Omul în general trebuie să moară. El însă nu e om în general, el nu este Caius, el e Ivan Ilici! El e un om care a avut întotdeauna un trai plăcut, cuviincios, conform cu regulile societăţii. De aici începe una dintre cele mai răscolitoare cărţi care s-au scris vreodată. Moartea lui Ivan Ilici este mai ales viaţa lui Ivan Ilici. Viaţa uitucului Ivan Ilici. Viaţa muritorului Ivan Ilici.
Unul dintre audiobook-urile cu care Humanitas Multimedia ne încântă este şi „Falsul autostop” de Milan Kundera, în lectura lui Cristi Iacob.
Iubirea este pentru Milan Kundera altceva decât blânda visare sau suspinul abisal, ceva mult mai palpabil, „epidermic“ aproape. Nu maladive fantasme, nu obscure pulsiuni îi împing pe eroii nuvelelor sale unul către altul: în doi, nu e loc de subtile ocoluri şi de inavuabile complexe; totul se reduce la expresia cea mai brutală a esenţialului. Iar acesta este prins uneori chiar în jocurile aberante ale partenerilor, jocuri cărora le cad prizonieri până la capăt, aşa cum se întâmplă în „Falsul autostop”. Tânăra plăcută va de veni o simplă autostopistă uşuratică, iar iubitul ei, atent şi tandru, se va identifica cu şoferul indiferent care ia o autostopistă de pe marginea drumului. Unde se opreşte jocul pentru a lăsa locul realităţii? Cât din joc este real? Cât din realitate se pierde?
Iată un scurt fragment, dar care demonstrează ce atmosferă poate imprima o lectură de calitate:
Cartea „În intimitatea secolului 19” de Ioana Pârvulescu, apărută la Humanitas în 2008, este o incursiune aparte în istorie, care te face să înţelegi mai ales prin simţire acele vremuri. Iată că în 2008, Humanitas Multimedia propune şi o variantă audiobook, în lectura lui Victor Rebengiuc, cu o introducere în lectura autoarei.
Marele actor Victor Rebengiuc, cu o voce atât de personală, a mărturisit: „Îmi place să citesc cu voce tare. Îmi amintesc cum în liceu, profesorul de limba română mă punea să le citesc colegilor, în clasă, fragmentele literare din manual. A fost primul pas pe care l-am făcut către teatru, către cariera de actor.”