Festivalul Filmului European, a cărui selecție este, anul acesta, orientată către teme care invită la dezbatere, vine la Timișoara între 26-28 mai 2017 să salute viitoarea capitală europeană a culturii, cu 9 producții foarte recente, dintre care două filme românești și 7 filme puse la dispoziție de ambasadele și institutele culturale din Austria, Estonia, Finlanda, Lituania, Franța și Ungaria. Ediția 2017 a Festivalului Filmului European din Timișoara este inaugurată cu „Cealaltă parte a speranței” (Finlanda, 2017, regia Aki Kaurismäki), o comedie al cărei umor parcurge întregul spectru: de la ironia fină, abia sesizabilă, până la hohote de râs provocate de umorul special scandinav, „sec ca o vodcă finlandeză”. Filmul a deschis pe 4 mai 2017 ediția din București, ca premieră națională în România, și este filmul de gală în toate cele 5 orașe ale Festivalului.
Anul acesta, Festivalul Filmului European ajunge pentru prima dată în Gura Humorului, un oraș cu un curajos festival de film, al cărui public este dornic de cinema de calitate. FFE Gura Humorului are loc între 19 și 21 mai 2017, la Casa de Cultură Gura Humorului. Sunt prezentate 8 filme europene lansate recent, puse la dispoziție de ambasadele și institutele culturale din Finlanda, Lituania, Austria, Danemarca, Ungaria și Germania.
Festivalul Filmului European, a cărui selecție este, anul acesta, orientată către teme care invită la dezbatere, revine la Tîrgu Mureș, între 19 și 21 mai 2017, la Cinematograful ARTA, cu 9 producții foarte recente, puse la dispoziție de ambasadele și institutele culturale din Finlanda, Olanda, Lituania, Polonia, Germania, Austria. Ediția 2017 a Festivalului Filmului European din Tîrgu Mureș este inaugurată cu „Cealaltă parte a speranței” (Finlanda, 2017, regia Aki Kaurismäki), o comedie al cărei umor parcurge întregul spectru: de la ironia fină, abia sesizabilă, până la hohote de râs provocate de umorul special scandinav, „sec ca o vodcă finlandeză”. Filmul a deschis pe 4 mai ediția din București, ca premieră națională în România, și este filmul de gală în toate cele 5 orașe ale Festivalului.
Festivalul Filmului European revine la Iași, între 12 și 14 mai 2017, la Casa de Cultură „Mihai Ursachi”, cu 9 producții foarte recente, puse la dispoziție de ambasadele și institutele culturale din Finlanda, Germania, Franța, Polonia, Ungaria, Lituania. Ediția 2017 a Festivalului Filmului European din Iași este inaugurată cu „Cealaltă parte a speranței” (Finlanda, 2017, regia Aki Kaurismäki). Filmul a deschis pe 4 mai 2017 ediția din București, ca premieră națională în România, și este filmul de gală în toate cele 5 orașe ale Festivalului.
Filmul „Lady Macbeth” este inclus în cea de a XXI-a ediție a Festivalului Filmului European, ce se desfășoară în București (4–11 mai 2017), Iași (12–14 mai 2017), Tîrgu Mureș (19-21 mai 2017), Gura Humorului (19–21 mai 2017) și Timișoara (26 – 28 mai 2017). Acest articol a fost publicat iniţial de Dilema Veche.
S-arăţi ca floarea cea mai pură,
Dar fii năpârca de sub ea.
(„Macbeth” – Actul I, Scena 5)
Onorabile cititor în Dileme,
Dacă tot ne aflăm aici între patru ochi, încep cu o confesiune: citesc rareori cronici de film, dar niciodată înainte de vizionare; nu cred în rolul cuiva de a-i spune spectatorului dacă un film este bun sau rău, cred în capacitatea fiecăruia de a-şi forma liber o opinie. Mă deranjează inclusiv puzderia de instrumente (cu denumire intraductibilă, zic unii) de tipul „trailer” sau „spoiler”, în care se prezintă mult prea multe detalii din film. Apoi, cum îţi dai seama dacă părerea celuilalt este avizată sau nu, azi când tot românul se pricepe la cinema, când e şic să vorbeşti despre filme? Din fericire, încă mai există profesionişti care scriu texte de calitate, iar cronicile şi analizele lor sunt interesante, arătându-ţi unghiuri şi interpretări inedite care te pot ajuta să iei în considerare mai multe perspective, uneori opuse, în acelaşi timp.
„Wałęsa” („Wałęsa. Człowiek z nadziei”), filmul biografic despre Lech Wałęsa, în regia lui Andrzej Wajda, are premiera în România vineri, 30 mai 2014. Lungmetrajul reface traseul celebrului activist polonez, ulterior laureat al premiului Nobel pentru pace şi preşedinte al Poloniei, începând cu postura de electrician pe şantierul naval din Gdańsk în anii protestelor împotriva regimului comunist, până la înfiinţarea primei mişcări sindicale independente din Europa de Est, “Solidaritatea” (“Solidarność”).