„Melancholia” lui Lars von Trier este o boală. Lungă şi istovitoare, care îşi dezvăluie, la sfârşit, esenţa. Asta pentru că finalul are, într-adevăr, valoare de catharsis şi vine ca o respirare uşurată după tensiunea uriaşă care blochează toţi porii şi înţepeneşte toţi muşchii. Spun „la sfârşit”, în ciuda faptului că filmul începe prin a dezvălui – într-un slow motion care se sincronizează perfect muzicii impresionante a lui Wagner – finalul inevitabil. Nicio surpriză nu mai urmează, nicio speranţă deci, nicio posibilitate de scăpare. Şi totuşi… acesta este doar începutul. Filmul continuă apoi groaznic de încet, imposibil de înţeles la început, cu o tensiune ascunsă, care se acumulează insuportabil. Pentru ca – treptat – să dea la iveală o foarte interesantă ipoteză apocaliptică, realizând radiografia unei catastrofe trăite dinăuntru, fără a se concentra în niciun fel, nici măcar prin sugestie, asupra felului în care simte, reacţionează ori luptă – sau nu – restul lumii. Pentru că, desigur, Melancolia nu poate fi decât o problemă personală…
„Melancholia”, cel mai recent film al lui Lars von Trier, drama SF-apocaliptică lansată la Cannes într-un context mai mult decât controversat, va rula în cinematografele din România din 30 septembrie 2011. În rolurile principale, Kirsten Dunst (cunoscută mai ales din „Marie Antoinette” şi „Spider-Man”), Charlotte Gainsbourg (cunoscută din „Antichrist”, „21 grams”, „The Tree”) și Kiefer Sutherland (cunoscut din „A Few Good Men”, „Stand By Me” şi serialul TV „24”).
Câştigătorul Marelui Premiu de la Cannes de anul acesta, „Le gamin au velo” al fraţilor Dardenne, va fi distribuit în România în 2012, precedat de unul dintre cele mai discutate filme de la Cannes, „Melancholia” lui Lars Von Trier (Premiul pentru cea mai bună interpretare feminină – Kirsten Dunst) şi de lungmetrajul care a primit Premiului Juriului, „Poliss”, în regia lui Maiwenn le Besco. Alături de cele trei pelicule premiate, Independenţa Film va distribui alte patru filme din competiţia oficială: „Le Havre”, de Aki Kaurismaki, câştigător al Premiului FIPRESCI (premiul criticii internaţionale de film), „Habemus Papam”, al lui Nanni Moretti, şi mult-aşteptatele „La Source de femmes”, în regia lui Radu Mihăileanu, şi „La Piel que habito”, al lui Pedro Almodóvar.