28 septembrie 2011

Melancholia

„Melancholia”, cel mai recent film al lui Lars von Trier, drama SF-apocaliptică lansată la Cannes într-un context mai mult decât controversat, va rula în cinematografele din România din 30 septembrie 2011. În rolurile principale, Kirsten Dunst (cunoscută mai ales din „Marie Antoinette” şi „Spider-Man”), Charlotte Gainsbourg (cunoscută din „Antichrist”, „21 grams”, „The Tree”) și Kiefer Sutherland (cunoscut din „A Few Good Men”, „Stand By Me” şi serialul TV „24”).



„No more happy endings” spunea Lars von Trier în 2009, la începutul filmărilor pentru „Melancholia”. În mai 2011, Kirsten Dunst lua Premiul pentru Cea mai bună actriță la Cannes, iar Lars von Trier era declarat persona non grata, în urma declaraţiilor făcute la conferinţa de presă premergătoare premierei mondiale.

„De fiecare dată când oamenii mă întreabă despre Cannes, am un moment în care mă întreb: stai puţin, care parte?”, spune actriţa cu umor în deschiderea unui interviu. În „Melancholia”, Kirsten Dunst interpretează rolul lui Justine, o fire melancolică şi depresivă ce observă în noaptea nunţii ei cum o nouă planetă planează apocaliptic pe cer, deasupra unei recepţii ultra-fastuoase ce trebuia să aducă un sens vieţii sale pustii.

Succesul lui Kirsten Dunst la Cannes pune în perspectivă o altă poveste legată de producţia filmului. Primele ştiri despre naşterea proiectului anunţau participarea actriţei spaniole Penélope Cruz în rolul principal al filmului. Aşa cum obişnuieşte Lars von Trier, ale cărui filme plasează aproape exclusiv personaje feminine în centrul poveştii, Justine a fost creată pe măsura actriţei ce avea să o interpreteze. Se spune chiar că ideea iniţială a filmului a apărut în urma unor discuţii pe care Trier le-a purtat cu actriţa spaniolă. Penélope Cruz îi mărturisise regizorului că fusese foarte impresionată de piesa „Maids” a dramaturgului francez Jean Genet, în care două servitoare îşi omoară stăpâna. Lars von Trier a preluat duo-ul servitoarelor, le-a transformat în surori şi apoi, păstrând notele cenuşii ale poveştii, a adăugat ingredientele propriei sale viziuni apocaliptice despre lume, creând într-un final o reflexie extrem de sugestivă asupra sfârşitului. Proiectul reprezenta o promisiune şi pentru cariera lui Penélope Cruz, căreia îi lipsea din palmares un film art house de dimensiunea proiectului „Melancholia”.

În mod neaşteptat însă, înainte ca filmul să intre în producţie, Penélope Cruz îşi anunţa retragerea din proiect, datorită neconcordanţei cu programul său de filmare pentru o superproducţie destinată unui public mult mai larg decât orice film realizat vreodată de Lars von Trier. Făcând o turnură destul de abruptă, acesta o alegea pe Kirsten Dunst ca înlocuitoarea, după ce doi prieteni regizori ai său – Paul Thomas Anderson şi Susanne Bier – i-au sugerat-o. Câteva zile mai târziu, Trier îi spunea simplu lui Kirsten Dunst: „Vreau ca tu să joci în acest film”, la care actriţa răspundea afirmativ aproape în aceeaşi răsuflare.

Mai târziu, regizorul danez, în jurul căruia au existat multe controverse în legătură cu felul în care îşi tratează actriţele pe platoul de filmare (se spune că Björk a jurat să se lase de actorie după „Dancer in the Dark”), mărturisea cu entuziasm despre evoluţia lui Kirsten Dunst: „Cred că este o actriţă dată naibii. Este mult mai nuanţată decât am crezut și are avantajul de a fi avut o depresie. Toate persoanele sensibile au. M-a ajutat foarte mult. În primul rând, s-a fotografiat în timpul depresiei, aşa că am putut vedea cum arăta atunci. Era prezentă şi zâmbitoare, dar cu o privire total absentă. Şi putea face asta foarte bine.”

În interviuri, Kirsten Dunst este întrebată dacă este adevărat mitul conform căruia Lars von Trier îşi terorizează protagonistele pe platoul de filmare. Actriţa contracarează cu entuziasm acest fals portret al regizorului danez, spunând că este mai degrabă timid şi foarte deschis la a-şi descoperi vulnerabilitatea pentru ca actorii să poată empatiza cu el. Cât despre lucrul la rol în sine, Kirsten Dunst afirmă că filmările la „Melancholia” au reprezentat „în principiu cea mai bună şcoală de actorie” la care ar fi putut să participe vreodată.

Cu trofeul Cannes pentru cea mai bună actriţă în buzunar, Kirsten Dunst te poate face să te întrebi cum ar fi arătat filmul dacă Penélope Cruz ar fi interpretat rolul lui Justine. În definitiv, cele două actriţe au tipologii radical opuse. Cu greu ne-o putem imagina pe Cruz cufundată în mod ireversibil într-o depresie finală. Dar cu Lars von Trier la cârmă, cine ştie cât de original ar fi arătat lururile?

Cu ocazia căsătoriei, Justine (interpretată de Kirsten Dunst) şi Michael (interpretat de Alexander Skarsgård) dau o recepţie somptuoasă în casa lui Claire, sora lui Justine (interpretată de Charlotte Gainsbourg) şi a cumnatului ei (interpretat de Kiefer Sutherland). În acest timp, planeta „Melancholia” se îndreaptă spre Pământ…

„Curajos, ciudat, frumos… te bântuie și, în egală măsură, te fascinează”, scrie Danny Leigh pentru BBC Film 2011.

Prima parte a filmului se numește Justine și vorbește despre sora melancolică și căsătoria ei. Cealaltă este Claire și acoperă numărătoarea inversă, până la sfârșit. Cum spune regizorul: „Dacă tot trebuie să ajungem în iad, măcar să începem bine.”

Justine, o fire melancolică, căreia îi este greu să își găsească un rost în lume şi să își asume toate ritualurile care pentru ea sunt lipsite de conținut, se simte liniștită atunci când lumea se apropie de sfârșit. Sensibila Claire, sora sa mai mare, care își construiește o viață frumoasă şi, prin urmare, consideră că este greu să-i spui adio.

„Cred că Justine este foarte mult din mine”, spune Lars von Trier. „Personajul ei se bazează mult pe cine sunt eu și pe experienţele mele vis-à-vis de profeţiile apocalipsei și pe depresie. În timp ce Claire este menită să fie o… persoană normală”, râde regizorul, care a fost bântuit de nelinişti toată viaţa şi care, copil fiind, credea că al treilea Război Mondial izbucnește de fiecare dată când auzea zgomotul unui
avion.

„Psihanalistul meu mi-a spus că melancolicii sunt de obicei mult mai echilibrati decât oamenii obişnuiţi în fața unui dezastru iminent”, spune Lars von Trier, „în parte pentru că ei pot spune: Ți-am zis eu!”. Râde. „Dar și pentru că nu au nimic de pierdut”.

„Melancholia” a fost filmat într-un castel magnific din Suedia, care găzduiește nunta lui Justine. Lui Lars von Trier îi place contrastul dintre romantic, grandios, stilizat și o anumită formă a realității. Cea mai mare parte din film este realizată cu camera în mână.

„Planeta care se apropie aduce un suspans fundamental, cel puțin. Un suspans care cu greu poate fi depășit, atunci când știi că o planetă de zece ori mai mare decât a noastră se apropie și se va ciocni cu noi. Cred că acest lucru împiedică spectatorii să plece din sală la jumătatea filmului”, râde von Trier.

Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg și Kiefer Sutherland joacă alături de Stellan Skarsgaard, Charlotte Rampling, John Hurt, Udo Kier, Alexander Skarsgaard, Jesper Christensen și Brady Corbertt.

Cinematografele în care lungmetrajul va rula în prima săptămână (30 septembrie – 6 octombrie) sunt Hollywood Multiplex, Studio, Cinema City, Grand Cinema Digital, Light Cinema și Hollywood Movieplex, din București, și Cinema City din Cluj. În săptămânile următoare, Melancholia va ajunge în toată țara.

Lars von Trier, născut în 1956, este co-fondatorul companiei de producție Zentropa, și unul dintre fondatorii mișcării daneze Dogma, în anii ’90, alături de Thomas Vinterberg, Kristian Levring și Søren Kragh-Jacobsen.

Lars von Trier a regizat „The Orchid Gardener” (1977), „Menthe – La Bienheureuse” (1979), „Nocturne” (1980), „The Last Detail” (1981), „Images of Liberation” (1982), „The Element of Crime” (1984), „Epidemic” (1987), „Medea” (1988), „Europa” (1991), „Lærerværelset” (1994), „The Kingdom” (1994), „Breaking the Waves” (1996), „The Kingdom II” (1997), „The Idiots” (1998), „Dancer in the Dark” (2000), „D-Day” (2001), „The Five Obstructions” (2003), „Dogville” (2003), „Manderlay” (2005), „The Boss of It All” (2006), „Occupations” (2007) și „Antichrist” (2009).

Filmele sale au primit premii internaționale, printre care, la Cannes, Palme d’Or-ul pentru „Dancer in the Dark”, Marele Premiu al Juriului pentru „Breaking the Waves” și premiul pentru Cea mai bună actriță pentru interpretarea lui Charlotte Gainsbourg din „Antichrist”.

Melancholia este produs de Zentropa Entertainments și distribuit internațional de danezii de la Trustnordisk. Scenariul îi aparține lui Lars von Trier, iar director de imagine este Manuel Alberto Claro. În România, cea mai recentă producție a lui Lars von Trier este adusă de Independența Film.

SlabAcceptabilOKBunExcelent fără voturi
Încarc...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Acesta este un blog colaborativ, deschis tuturor. Daca doresti sa participi, vezi detalii.

Adresa de e-mail pentru abonare:

Este posibila si abonare prin RSS

Serviciu oferit de FeedBurner

Meta

Fani pe Facebook