Making Waves: New Romanian Cinema 2014
Film Society of Lincoln Center şi Jacob Burns Film Center din New York găzduiesc, între 4 şi 8 decembrie 2014, respectiv 5 şi 10 decembrie 2014, cel mai important festival de film românesc din SUA, „una din «comorile anuale» prezentate de Film Society of Lincoln Center,” după cum a fost descris de cotidianul The New York Times. Making Waves: New Romanian Cinema oferă publicului newyorkez o selecţie concentrată şi echilibrată, care evidenţiază tendinţele filmului românesc actual prin highlight-urile anului, dar care, ca de obicei, se întoarce şi în trecut, la filme esenţiale ce trebuie descoperite de publicul american.
Cea de-a noua ediţie a celui mai relevant eveniment de promovare a cinematografiei româneşti în SUA este deschisă cu filmul „Câinele japonez”, în regia lui Tudor Cristian Jurgiu, a cărui alegere pentru a reprezenta România la următoarea ediţie a Premiilor Oscar a fost unanimă. Avându-l în distribuţie pe Victor Rebengiuc, acest lungmetraj de debut a avut premiera la San Sebastian şi a fost deja prezentat publicului american, în cadrul festivalului New Directors / New Films, organizat de Film Society of Lincoln Center și Museum of Modern Art din New York. De asemenea, „Câinele japonez” a primit anul acesta Premiul pentru debut în cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF).
Cea de-a noua ediţie a festivalului cuprinde şi trei programe conexe. Creative Freedom through Cinema continuă să exploreze relaţia dintre artă şi politică în Europa de Est, reflectând ideea de bază a festivalului: arta are puterea de a pune în discuţie subiecte controversate, de a stârni dialogul şi de a modela de-a lungul timpului percepţia publicului asupra unor probleme spinoase. Anul acesta, cu susţinerea Trust for Mutual Understanding, programul aduce la lumină, prin intermediul filmului, drepturile omului în Rusia. Prin evenimentul Hedda Sterne Rediscovered, Romanian Film Initiative reconstruieşte povestea unei artiste de origine română, singura femeie din legendarul grup de pictori The Irascible Eighteen, din New York. Urmând tradiţia anilor precedenţi, este invitat şi de această dată la festival un jurnalist român, câştigător al Bursei Alex Leo Şerban.
Deşi Making Waves: New Romanian Cinema este cel mai important eveniment de promovare a noii cinematografii româneşti în SUA, niciuna dintre ediţiile de până acum nu a scăpat din vedere filmele clasice care, consideră fondatorii Romanian Film Initiative, merită (re)descoperite de cinefilii americani. În anii trecuţi, au fost prezentate, printre altele, retrospectivele Alexandru Tatos şi Liviu Ciulei, iar în 2013 ţara westernurilor a primit porţia de eastern prin proiecţia trilogiei Ardelenilor, de Dan Piţa și Mircea Veroiu. Anul acesta, festivalul aduce la Film Society of Lincoln Center una din capodoperele filmului românesc, „Moromeţii”, a regizorului Stere Gulea, şi cel mai recent film al său, „Sunt o babă comunistă”.
Potrivit lui Lucian Pintilie, Stere Gulea, cunoscut ca regizor, scenarist, dar şi ca membru activ al societăţii civile după revoluția din ’89, posedă o viziune asupra lumii deopotrivă „severă şi obiectivă”. Printre cele zece filme pe care le-a realizat în cei patruzeci de ani de carieră, se numără două din cele mai celebre adaptări literare din cinematografia românească: „Moromeţii” (după romanul omonim al lui Marin Preda), „Vulpe vânător” (după volumul Hertei Müller „Încă de pe atunci vulpea era vânătorul”), dar și recentul „Sunt o babă comunist㔸 după romanul lui Dan Lungu. De asemenea, Stere Gulea a scris şi regizat unul dintre cele mai puternice filme despre Revoluţie, „Stare de fapt”, şi a coregizat documentarul „Piaţa Universităţii – România”, despre protestele din Bucureşti, după căderea regimului Ceauşescu.
În secţiunea prin care festivalul îl omagiază pe Stere Gulea, este prezentat la Film Society of Lincol Center pe 5 şi 7 decembrie „Sunt o babă comunistă”, în prezenţa regizorului şi a actriţei Ana Ularu, care joacă în film alături de Luminiţa Gheorghiu şi de Marian Râlea. Deşi tratează un subiect delicat, nostalgia pentru regimul comunist, pelicula lui Gulea reuşeşte cu subtilitate, umor şi empatie să evite verdictele ideologice. „Eu am adus la zi acţiunea din cartea lui Dan Lungu şi am plasat-o imediat după izbucnirea crizei economice în România. Am crezut că această criză repune în discuţie relaţia noastră, a celor din estul comunist, cu trecutul,” e de părere regizorul. „În România, cei catalogaţi drept nostalgici erau văzuţi în discursul public ca fiind cei care trag societatea în jos sau o ţin pe loc. Într-o măsură, era adevărat, dar am simţit că nu era doar atât. Am încercat să-i privesc puţin diferit pe aceşti oameni, percepuţi ca un fel de paria, şi am încercat să înţeleg şi argumentele lor, ale celor care, în jurul vârstei de 50 de ani s-au trezit socialmente inutili. Am început să-i vad ca pe nişte semeni, nu ca pe nişte scheme, reprezentanţi ideologici ai unui curent sau altul,” adaugă Stere Gulea într-un interviu pentru Romanian Film Initiative şi Veioza Arte.
„Moromeţii” este cel de-al doilea titlu semnat de Stere Gulea care este prezentat la Film Society of Lincoln Center, tot în prezenţa autorului, pe 7 decembrie. Realizată în 1987, cine-adaptarea după binecunoscutul roman al lui Marin Preda rămâne un reper fundamental în cinematografia românească. Avându-i în distribuţie, printre alţii, pe Victor Rebengiuc, Luminița Gheorghiu, Gina Patrichi, Dorel Vișan, Mitică Popescu și Florin Zamfirescu, filmul a primit după lansare numeroase premii din partea Asociaţiei Cineaştilor din România, iar Rebengiuc a fost premiat pentru acest rol la festivaluri din Italia şi în Portugalia. La aproape 30 de ani de la apariţia filmului, schimbările sociale prin care trecea, înainte de al Doilea Război Mondial, lumea lui Ilie Moromete îşi va găsi ecourile în rândul spectatorilor şi criticilor de film americani, care vor putea dialoga direct cu regizorul, invitatul special Making Waves, în acest an.
„Pentru mine e o surpriză că sunt invitat la New York, pentru că ştiu că există o cercetare de piaţă legată de ce ar putea interesa publicul de la Lincoln Center, un public de elită, care aşteaptă să vadă lucruri interesante din noul cinema românesc,” spune Stere Gulea. „Nu am avut până acum posibilitatea să ştiu care ar fi aşteptările publicului american de la cinemaul românesc, iar filmele mele din festival, Moromeţii şi Sunt o babă comunistă, nu sunt pe un trend estetic la modă. Prin ele, am încercat să creez o lume autentică şi vie şi rămâne de văzut dacă asta mai spune astăzi ceva. Am încercat să vorbesc despre oameni, care, în măsura în care capătă chip şi consistenţă, poate mai emoţionează,” explică regizorul.
Fondat în 2006 şi derulat iniţial sub patronajul Institutului Cultural Român de la New York din perioada echipei H.R. Patapievici, Making Waves a devenit independent în urmă cu doi ani. În 2012 şi 2013, evenimentul a mobilizat un număr impresionant de oameni prin intermediul campaniilor de crowdfunding derulate prin Kickstarter, devenind un model cultural fără precedent în România. Anul acesta însă, organizatorii au creat Clubul Festivalului, respectiv Cercul Donatorilor, ambele dedicate susţinătorilor care fac posibilă cea de-a noua ediţie. De la donaţii de câţiva dolari, până la sume substanţiale, de la oameni obişnuiţi, până la nume sonore din artă şi cultură, cu toţii au contribuit la o nouă întâlnire dintre publicul american şi cele mai reprezentative filme româneşti. Printre susţinători, se numără Lucian Pintilie, Adrian Ghenie, Şerban Savu, Dan Perjovschi, Marie-France Ionesco, Corneliu Porumboiu, Daiana Voiculescu, Mihai Pop, Marius Bercea, Tim Nădăşan, Radu Jude, Vladimir Tismăneanu, Ovidiu Şandor, Mona Nicoară, Tania Radu, Dan C. Mihăilescu, Anca Fronescu, Anda Onesa, Miruna Coca-Cozma, Marius Stan, Vlad Iftinca, Ana Maria Sandu, Alexander Nanău, Andreea Vălean, Radu Ciorniciuc, Cristian Neagoe, Luiza Vasiliu, Florin şi Svetlana Mihăilescu, Domnica Nasta, Mica Ertegun, Andrei Both, Daniela Codarcea, Andrew Solomon, Eva-Maria Preiswerk și Freundschaftsverein Schweiz-Rumänien, Richard Peña, Uberto Passolini şi mulţi alţii.
La modelul colaborativ care face posibil festivalul s-au raliat actorul Andi Vasluianu, ambasadorul festivalului, şi ICON Production, care a produs Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu, în regia lui Andrei Ujică, şi QED, al doilea lungmetraj al regizorului Andrei Gruzsniczki. Dacă pe durata organizării festivalului ICON Production donează echipei Romanian Film Initiative birourile din Bucureşti, Lark Play Development Center şi John Eisner pun la dispoziţie birourile din New York. Totodată, Trust for Mutual Understanding, o binecunoscută organizaţie americană care susţine schimburile culturale între SUA și Europa Centrală şi de Est și Rusia, continuă colaborarea cu festivalul românesc, oferind o susținere importantă. Alte contribuţii substanţiale vin din partea Stefaniei Magidson (Blue Heron Foundation) şi din partea HBO România.
2014 este primul an când Making Waves capătă susţinere din partea celor mai importante asociaţii profesionale din domeniul cinematografiei româneşti, Centrul Naţional al Cinematografiei, respectiv Uniunea Cineaştilor din România.