10 decembrie 2012

Making Waves – la final

Festivalul cinematografiei româneşti la New York, Making Waves: New Romanian Cinema, s-a încheiat în seara zilei de 5 decembrie 2012 cu proiecția celui mai titrat film românesc al anului, „După dealuri”, în prezența actrițelor Cristina Flutur și Cosmina Stratan. Sala Walter Reade din cadrul Lincoln Center s-a dovedit neîncăpătoare, iar mulți dintre cei veniți la un bilet în plus nu au putut intra, trebuind să aștepte lansarea americană din februarie 2013. Chiar în ziua închiderii festivalului organizat de Romanian Film Initiative și Film Society of Lincoln Center, cotidianul The New York Times a publicat un interviu cu regizorul filmului, Cristian Mungiu, intitulat „Guiding Stars Who Had Never Acted Before”.

Oana Radu, Corina Şuteu, Ursula Wolcz, Mihai Chirilov şi Florin Mihăilescu (foto de Julie Cunnah)


La eveniment au participat Rose Kuo, director executiv al Film Society of Lincoln Center (FSLC), Scott Foundas, proaspăt senior editor la Village Voice, Ryan Werner (Sundance Selects) și Susan Norget, distribuitorul, respectiv publicistul american ai filmului „După dealuri”, Julia Pacetti, publicist Making Waves, Barbara Lanciers, director Trust for Mutual Understanding, și echipa de PR a Lincoln Center (Courtney Ott şi Eugene Hernandez), iar pe scena de la Walter Reade Theater au urcat, pe rând, Corina Șuteu, președinte Making Waves, și Robert Koehler, noul director de programe la FSLC, care au făcut bilanțul actualei ediții, și cele două protagoniste din film.

La întâlnirea cu publicul, moderată de Mihai Chirilov, director artistic al festivalului, Cristina Flutur a declarat: „După probă, Mungiu mi-a mărturisit că e de părere că aș putea interpreta oricare din personajele principale, dar că s-a hotărât să-mi încredințeze rolul Alinei. Înainte de După dealuri, nu mai jucasem niciodată în film, așa că meritul pentru prestația mea îi revine și lui Cristian.” La rândul ei, Cosmina Stratan a spus: „Inițial, am crezut că-mi va fi foarte ușor să interpretez personajul Voichița, deoarece mi se părea că suntem foarte asemănătoare. Mi-am dat însă seama că nu e chiar așa. N-am putut înțelege cum reușea să înăbușe fiecare emoție pe care o simțea, cum asista pasivă la evenimentele care i se întâmplau, fără să aibă curajul de a face ceva, orice.”

Timp de șapte zile, Making Waves: New Romanian Cinema a prezentat în fața publicului new-yorkez o selecție alcătuită din 13 lungmetraje (incluzînd trei titluri din cariera regizorului Alexandru Tatos, căruia festivalul i-a dedicat o retrospectivă), 4 documentare și 7 scurtmetraje. Festivalul a debutat în 29 noiembrie 2012, cu premiera new-yorkeză a filmului „Despre oameni și melci”, în prezența regizorului Tudor Giurgiu și a actorilor Monica Bârlădeanu și Andi Vasluianu, și a celebrat cei 40 de ani de la premiera cu „Nunta de piatră” a tandemului regizoral Dan Pița – Mircea Veroiu, în prezența actriței Ursula Wolcz, actualmente profesor de actorie la Universitatea Columbia.

Despre colaborarea sa cu Alexandru Tatos, directorul de imagine Florin Mihăilescu a declarat, înaintea proiecției cu „Secvențe”, capodopera regizorului: „Tatos e un regizor reprezentativ pentru generația anilor ’70. Timpul a dovedit-o. A făcut un anume lucru cu mai multă grație și abilitate decât toți ceilalți colegi de generație ai lui, și anume jocul între serviciul politic-ideologic și tema pe care dorea cu adevărat să o trateze în filmele sale, fără să facă neapărat filme cu cheie.”

Prezentarea filmului „Secvențe” a fost punctul de plecare al programului Creative Freedom Through Cinema, susținut de Trust for Mutual Understanding, conceput de Corina Șuteu și Jakab Orsos (director al festivalului PEN World Voices) și rezervat analizei contextului sociopolitic din România și Ungaria, precum și investigării relației dintre domeniul artistic și orgoliile politice. La cele două dezbateri, dedicate României, respectiv Ungariei, au luat parte: eseistul Eszter Babarczy, artistul vizual Dan Perjovschi, care a asigurat identitatea vizuală a festivalului Making Waves, producătorul Ada Solomon, regizorul Mona Nicoară și curatorul György Szabó.

„Cenzura nu poate fi asemuită unui bloc unitar, nu e o listă cu lucruri pe care să le faci și lucruri pe care să nu le faci. Nimeni nu îți dă o listă, așa că nu știi ce e interzis, ceea ce creează o relație foarte ambiguă între artist și Putere. Nu știi niciodată ce vrea Sistemul de la tine,” a declarat Dan Perjovschi, care și-a dublat discursul cu o percutantă prezentare vizuală.

„Odată cu schimbarea regimului politic în Ungaria, majoritatea decidenților din domeniul culturii și al artelor au fost schimbați. Criteriul nu a fost competența, ci loialitatea față de noua orânduire, așa că eșalonul secund, de oameni mai puțin pregătiți, a trecut în prim plan. Artiștii care nu devin înregimentați politic nu au acces la fonduri,” a punctat György Szabó, fost managing director al Trafó House of Contemporary Arts din Budapesta.

„Credința că arta ar trebui pusă în slujba statului este una adânc înrădăcinată, iar 1989 n-a făcut decât să marcheze o pauză în această relație vinovată. 20 de ani sunt o perioadă suficient de mare pentru ca forțele care nutresc nostalgii pentru perioada în care exista o unică voce în cultură să se regrupeze. Faptul că România și Ungaria urmează aceeași traiectorie din punctul de vedere al intersectării domeniului cultural cu cel politic nu e o coincidență, ci marchează finalul unei perioade de incubație,” a conchis Mona Nicoară.

Expunerea impresionantă din presa americană (The New York Times, Village Voice, Wall Street Journal, Arts Info, Indiewire, Screen International etc.) a atras peste 3000 de spectatori la proiecțiile din acest an, vizibil mai mare față de ediția din 2011. În conversațiile de la recepția de închidere, spectatorii, în egală măsură americani și români din diaspora, au apreciat admirativ că această ediție, realizată complet independent și fără sprijin financiar de la statul român, a fost cea mai reușită de până acum, declarându-și anticipat sprijinul pentru festivalul din 2013.

Printre invitații de la această ediție s-au mai numărat regizorul Radu Gabrea și actrița Victoria Cociaș („Trei zile până la Crăciun”), și actrița Anda Onesa („Duios Anastasia trecea”).

Spectatorii de la proiecţia de închidere cu „După dealuri” (foto de David Godlis)
SlabAcceptabilOKBunExcelent fără voturi
Încarc...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Acesta este un blog colaborativ, deschis tuturor. Daca doresti sa participi, vezi detalii.

Adresa de e-mail pentru abonare:

Este posibila si abonare prin RSS

Serviciu oferit de FeedBurner

Meta

Fani pe Facebook