Cealaltă Irina a avut succes
Filmul „Cealaltă Irina”, de Andrei Gruzsniczki, a primit Premiul pentru Cel mai bun film de lungmetraj de debut (Best First Feature Film Award), acordat de Filmmakers Circle SEE Fest, în cadrul celei de-a cincea ediţii a Festivalului de Film Sud-Est European (SEE Fest), care s-a desfăşurat în Los Angeles în perioada 29 aprilie – 3 mai 2010. Premiul i-a fost înmânat actorului Andi Vasluianu, care a reprezentat filmul la Los Angeles cu sprijinul ICR New York, de către doi tineri regizori americani, Elizabeth Henderson şi Rich Sturdevant.
Prestaţia actorul Andi Vasluianu, atât în film, cât şi în cadrul festivalului (în întâlnirea cu publicul ce a urmat proiecţiei filmului găzduite sâmbătă, 1 mai, de Goethe-Institut Los Angeles), a fost extrem de apreciată de participanţii la festival, chiar dacă, festivalul neacordând premii de interpretare, ea nu a putut fi formalizată.
Festivalul a prilejuit, totodată, o importantă conferinţă dedicată încurajării co-producţiilor americano-europene şi a distribuţiei filmelor străine în SUA, cu deosebire a celor din Europa de sud-est, care a fost găzduită de Centrul pentru Studii Europene şi Euroasiatice din cadrul UCLA. Alături de importanţi producători de film din Hollywood, printre care Mace Neufeld, Ron Yerxa, Richard Soames sau Gary Credle – producători ai unor filme precum “Cold Mountain”, “Invictus”, “Clear and Present Danger” sau “Little Miss Sunshine” –, regizori de film şi distribuitori americani şi europeni, specialişti în media şi noile tehnologii, alţi reprezentaţi din regiune (printre care Amra Baksic-Camo, directorul celui mai important târg de coproducţii din regiune, găzduit de Festivalul de film la Sarajevo, sau Artan Minarolli, directorul Centrului Cinematografic Albanez), directorul ICR New York, Corina Şuteu, a participat la discuţiile productive despre identificarea a noi modalităţi de susţinere şi colaborare americano-europeană în vederea asigurării unei mai bune reprezentări şi distribuţii a filmelor străine pe piaţa americană de film.
Filmul şi industria românească de film au revenit constant în discuţiile conferinţei, apreciindu-se că industria românească de film ar trebui să profite mai mult de interesul arătat filmelor regizorilor români. Extrem de apreciată pentru serviciile oferite şi calitatea extraordinară a creativilor care lucrează în România, industria de film ar beneficia însă, a precizat producătorul “Cold Mountain”, dacă angajaţii şi colaboratorii locali ar fi trataţi în acelaşi mod ca cei străini şi dacă o serie de stimulente fiscale, iniţiate de majoritatea statelor europene, ar fi puse în practică şi în România. Creatorii din domeniu, s-a apreciat pe de altă parte, nu au pe plan local mijloacele de a se dezvolta aşa cum ar merita şi ar trebui să înveţe să profite mai mult de distribuirea filmelor lor în America.
Asistăm în prezent la crize, schimbări şi reconfigurări majore în lumea filmului, iar conferinţa a atins şi oportunităţile pe care noile tehnologii – de la internet la iPad – le-ar putea oferi cinematografiilor mai mici în realizarea şi distribuirea filmelor lor, precum şi cele legate de criza prin care trece în momentul de faţă Hollywoodul. În căutare de noi modalităţi, diferite de reţetele tradiţionale, de a produce filme şi a atinge un public, producătorii de la Hollywood s-au îndreptat recent spre marile ţări, precum India sau China, unde produc şi distribuie integral pe plan local. Europa va fi, cu siguranţă, una din următoarele destinaţii, iar România, s-a apreciat, reprezintă una din cele mai importante ţări care ar putea profita de aceste reconfigurări ale modelului clasic de producţie.
Mai multe despre percepţia şi recepţia filmului românesc în SUA se vor discuta cu ocazia Festivalului Internaţional de Film Transilvania de la Cluj (TIFF), la care va lua activ parte o delegaţie de programatori, distribuitori şi jurnalişti americani, în cadrul unei iniţiative a TIFF, ICR New York şi ICR Bucureşti.