7 mai 2008

Teatru românesc la Paris

Sub genericul „Scenes de vie, Scenes de theatre de Roumanie… mais en francais” („Scene de viaţă, scene de teatru din România… dar în franceză”), în organizarea Institutului Cultural Român, Centrul Wallonie-Bruxelles din Paris va găzdui două reprezentaţii de teatru, avându-i ca protagonişti pe Oana Pellea şi Sandu Mihai Gruia. Vineri, 9 mai 2008, va avea loc spectacolul cu piesa „Je m’en vais…” de Marc Dore, iar sâmbătă, 10 mai 2008, publicul parizian va putea vedea piesa „Du pain plein les poches” de Matei Visniec. Prezentarea celor două spectacole româneşti în limba franceză, la Paris, în cadrul aceluiaşi proiect, constituie o premieră.

Reprezentaţia din prima seară va fi precedată de o conferinţă despre teatrul românesc contemporan, cu titlul „La Belle et la Bete”, susţinută de teatrologul Marian Popescu. Sâmbătă, spectacolul va fi urmat de un atelier-dezbatere, cu participarea actorilor Oana Pellea şi Sandu Mihai Gruia, a conferenţiarului Marian Popescu şi a scriitorului Matei Visniec.

George Banu, preşedinte al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru, a spus despre piesă: „2 români, 1 canadian, 250 gr de emoţie, 300 gr comedie, un vârf de cuţit de tristeţe, 2 nasuri roşii sunt o parte dintre ingredientele piesei „Je m’en vais…” („Mă tot duc…”), adaptare liberă „după William Shakespeare, Marc Dore … etc”, cu scenariul şi regia semnate de Marc Dore. Spectacolul a mai fost prezentat, începând din 1997, la numeroase festivaluri şi reuniuni teatrale internaţionale, în Republica Cehă, Elveţia, Italia, Belgia şi Franţa, bucurându-se de o receptare entuziastă. „Moment de fericire”, „Spectacol comic şi emoţionant”, „Fragmente dintr-un dicurs îndrăgostit” sunt câteva dintre titlurile articolelor din presa străină consacrate acestei performanţe artistice. Prezenţa Oanei Pellea aduce în acest spectacol o poezie aparte. Această mare actriţă joacă aici cu o poezie ironică care ne face să râdem printre lacrimi, ca să îl parafrazăm pe Cehov. Fragilitatea şi speranţa fac din această fiinţă o întrupare poetică pe fondul unei răzvrătiri copilăreşti”.

„Du pain plein les poches” („Buzunarul cu pâine”) de Matei Visniec, prezentată în premieră pariziană, vorbeşte despre principiile morale fundamentale pentru natura umană – generozitate, toleranţă, reconciliere, concordie.

Oana Pellea a spus despre piesă că este „un text inteligent, care vorbeşte despre noi, aşa cum suntem: cinici şi superficiali, inteligenţi şi penibili, generoşi şi laşi, într-o lume îngheţată în vorbe”.

Matei Visniec, autorul scenariului, îşi descrie piesa: „Du pain, plein les poches” este o piesă… trăită. Simplă prin situaţia dramatică (cum să salvezi un biet câine căzut într-un puţ), ea devine universală, în sensul cel mai dureros al cuvântului, prin evoluţia sa. Morala acestei fabule priveşte partea invizibilă a laşităţilor noastre în calitate de fiinţe omeneşti. Din prea multă filozofare despre frumuseţea acţiunii, personajele mele rămân paralizate atunci când chiar e nevoie de o reacţie”.

SlabAcceptabilOKBunExcelent fără voturi
Încarc...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Acesta este un blog colaborativ, deschis tuturor. Daca doresti sa participi, vezi detalii.

Adresa de e-mail pentru abonare:

Este posibila si abonare prin RSS

Serviciu oferit de FeedBurner

Meta

Fani pe Facebook