Festivalul Internaţional de Film „Bucureşti” 2013
În perioada 15-21 aprilie 2013 are loc Festivalul Internaţional de Film „Bucureşti” (B-EST IFF), ediţia a IX-a. Evenimentul se desfăşoară în aceleaşi trei cinematografe în care s-a desfăşurat şi în ultimii doi ani: Cinema Studio, Muzeul Ţăranului Român (MŢR) – studiul Horia Bernea şi Sala Elvira Popesco – Institutul Francez, dar şi în alte locații neconvenționale. Festivalul reprezintă prima mare competiţie cinematografică de film de lungmetraj organizată la Bucureşti, începând din anul 2005.
Ca de obicei, Festivalul Internaţional de Film „Bucureşti” aduce şi anul acesta în sălile sus-menţionate o selecţie de titluri mult premiate la festivaluri internaţionale de categorie A.
De subliniat că filmele B-EST IFF nu ajung în cinematografele din România, fiind în mare parte filme fără distribuitor local. Aşa că singurul loc în care le puteţi vedea este doar la festival.
Păstrând tradiția, B-EST IFF va prilejui spectatorilor întîlnirea la Bucureşti cu invitaţi speciali din industria cinematografică, şi chiar masterclass-uri cu unii dintre aceştia.
Anul acesta, pentru prima dată, va fi prezent la B-EST IFF şi un observator FIPRESCI (Fédération Internationale de la Presse Cinématographique / International Federation of Film Critics).
Secţiunile B-EST IFF 2013:
– Competiția oficială: 7 filme – alese dintr-un număr de aproximativ 100 filme înscrise
– “Panorama”: 20 de filme din cele lansate la festivaluri de clasă A (Veneţia, Cannes, Berlin, Locarno etc), filme fără distribuitor în România
– “Romani Cinema & Culture”: secţiune dedicată etniei rrome, cuprinde filme, work-shop-uri, concerte
– “Filmele copiilor”: secţiune demarată împreună cu Fundaţia “Ovidiu Rom” fondată de Leslie Hawke, Centrul Cultural Ungar, Institutul Polonez, Goethe Institut. Vor fi organizate concursuri şi dezbateri. (Copiii fără posibilităţi vor avea intrare liberă, împreună cu părinţii.)
Șapte filme vor concura în acest an pentru trofeul Bucureşti IFF. Toate titlurile sunt prezentate în premieră absolută în România, în proiecţii full HD sau 35mm, iar două dintre ele reprezintă debuturi în lungmetraj:
„Blancanieves” / „Albă ca Zăpada” este o reinterpretare a basmului clasic, cu acțiunea plasată în lumea toreadorilor din Sevilla anilor ’20. Filmat în alb/negru și fără dialoguri, filmul lui Pablo Berger continuă cumva experimentul „The Artist”, dar alege să omagieze cinema-ul european de început de secol XX, cu accent pe expresionismul german. Prezentat în mai toate festivalurile de film ale anului trecut, „Blancanieves” a câștigat 9 premii Goya și a fost propunerea Spaniei la Oscar-ul de film străin.
„Compliance” / „Supunere” reprezintă tot ce are mai provocator cinema-ul actual – filmul lui Craig Zobel, reprezentant de marcă al noului val de regizori americani independenți, este, fără doar și poate, filmul șoc al acestei ediții a festivalului și e bazat pe fapte pe cât de incredibile, pe atât de reale: ca urmare a unui apel telefonic, șefa unui fast food începe să interogheze o angajată, consecințele demersului ei fiind de-a dreptul siderante. „Compliance” a fost lansat la Sundance și a avut premiera europeană la Locarno.
„Epilogue” / „Epilog”, al israelianului Amir Manor, a fost descris de critică drept „un Amour mai puțin disperat”. Pornind oarecum de la aceeași întrebare ca Haneke – ce se întâmplă la bătrânețe cu cuplurile de o viață? –, Manor își invită protagoniștii într-o călătorie prin Tel Aviv, călătorie menită a sublinia diferențele ireconciliabile între generații dar și a reîntări o relație care, poate, a obosit. Filmul a făcut turul festivalurilor europene de profil, totul culminând la Salonic, unde a primit nu mai puțin de 5 trofee.
„Love Building”, mult-așteptatul debut în regie al unuia dintre cei mai prolifici regizori de scurtmetraje din România, Iulia Rugină, este un proiect 100% independent în care 14 cupluri tinere au la dispoziție șapte zile pentru a-și repara poveștile de dragoste. Cei trei protagoniști ai filmului – totodată și producători – sunt Dorian Boguță, Dragoș Bucur și Alexandru Papadopol, acesta din urmă, aflat la primul său rol principal în cinema de la „Occident” (2002) încoace.
„Sightseers” / „Excursioniștii”, al britanicului Ben Wheatley („responsabil” pentru una dintre cele mai șocante producții din 2011, „Kill List”), e genul de film la care râzi ca să-ți ascunzi tremuratul – un cuplu banal se transformă într-un Bonnie și Clyde de mâna a doua, în timp ce vacanța lor prin Anglia rurală se îmbibă de sânge. Adorat la Sitges, filmul a câștigat premiul pentru Cea mai bună actriță (Alice Lowe) și cel pentru Cel mai bun scenariu (scris de Lowe împrenă cu co-protagonistul Steve Oram).
„The Color of the Chameleon” / „Culoarea cameleonului”, o parabolă ultra-stilizată despre mecanismele puterii totalitare – un tânăr ambițios recrutează un grup de intelectuali cu scopul de a-i face să se spioneze reciproc –, reprezintă ambițiosul debut în regie al bulgarului Emil Christov, apreciat director de imagine.
„Wrong” / „Greșit”, continuarea fără legătură directă, dar absolut firească a fenomenului numit „Rubber” (2010), reprezintă tentativa inclasabilului regizor canadian Quentin Dupieux, aka Mr. Oizo, de a face cinema „mainstream” pornind de la o premisă relativ banală – într-o dimineață, protagonistul observă că i-a dispărut câinele – și continuând într-o direcție dificil de descris în cuvinte…