12 aprilie 2018

Viitorul durează îndelung


Sâmbătă 14 aprilie 2018, la ora 19:30, la Teatrul Odeon (Sala Studio), Institutul Francez din Bucureşti şi Delegaţia generală Valonia-Bruxelles invită publicul român la un spectacol inedit, „Viitorul durează îndelung” („L’Avenir dure longtemps”), o adaptare realizată de regizorul belgian Michel Bernard după volumul autobiografic omonim al filozofului Louis Althusser, în interpretarea lui Angelo Bison.



Această co-producţie Unités/Nomade – Teatrul Le Poème 2 din Bruxelles, aduce în faţa spectatorilor două subiecte mai puţin tratate pe scenele româneşti: un fapt divers al cărui protagonist este Louis Althusser, copilul teribil al filosofiei marxiste, şi o coborâre în abisurile cele mai înfricoşătoare ale minţii umane.

Louis Althusser (1918-1990) are două feţe. Celebru filosof marxist, «unul dintre cei mai mari gânditori ai secolului al 20-lea» (Jacques Derrida), profesor eminent la Şcoala Normală Superioară de la Paris, Althusser se luptă toată viaţa cu depresia şi cu comportamentul bipolar. Pe 16 noiembrie 1980, Louis Althusser îşi sugrumă soţia, pe Hélène, omorând-o pentru a o „elibera”; soţia sa „care îl iubea şi care îşi dorea atât de mult să moară, încât nici măcar nu a opus rezistenţă” (Elisabeth Roudinesco, psihiatru de renume, profesor universitar, Le Monde, 26 mai 2011).

Filosoful nu a fost nici inculpat şi nici încarcerat pentru fapta sa, deoarece este declarat „fără discernământ” în momentul comiterii faptei, conform articolului 64 din Codul Penal francez care permite criminalilor atinşi de demenţă să fie internaţi în serviciile de psihiatrie fără să mai urmeze circuitul judiciar şi penitenciar obişnuit.

În lipsa unui proces, Louis Althusser nu ajunge nici să-şi explice şi nici să-şi înţeleagă crima, consecinţă a unei «demenţe conjuncturale», după spusele medicilor. În 1985, Louis Althusser aşterne pe hârtie toate întrebările care îl macină încetul cu încetul, rezultatul fiind volumul autobiografic „L’Avenir dure longtemps” („Viitorul durează îndelung”) care este publicat postum în 1992.

Autorul spunea:

Clasarea dosarului nesoluţionat m-a închis sub o adevărată piatră tombală a tăcerii, deşi eu încă trăiesc. De acum înainte, nu voi fi nici mort, nici viu.

Căutarea aceasta a unei identităţi, a unei responsabilităţi, a judecăţii semenilor scoate în evidenţă  teatralitatea lucrării „Viitorul durează îndelung”, însuşire care apare încă şi mai pregnant în adaptarea pe care Michel Bernard a realizat-o şi pe care a pus-o în scenă în 2016 la Teatrul Le Poème 2.

„Căderea în rătăcirea nebuniei criminale” (RTBF), o nebunie care devine „palpabilă” (Karoo), este dusă la paroxism de jocul lui Angelo Bison, care înfăţişează în faţa spectatorilor tot „coşmarul” (Entre les lignes) intrării lui Althusser în „străfundul tenebrelor” (Le Soir). Pentru „fascinanta sa  interpretare” (La Libre Culture), Angelo Bison a primit Premiul criticii belgiene pentru cel mai bun actor într-o monodramă.

SlabAcceptabilOKBunExcelent fără voturi
Încarc...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Acesta este un blog colaborativ, deschis tuturor. Daca doresti sa participi, vezi detalii.

Adresa de e-mail pentru abonare:

Este posibila si abonare prin RSS

Serviciu oferit de FeedBurner

Meta

Fani pe Facebook