Lebăda neagră
„Lebăda neagră” („Black Swan”), filmul pentru care Natalie Portman a fost laureată a premilor Oscar 2011 la categoria Cea mai bună actriţă într-un rol principal, ne-o prezintă pe Nina Sayers, o dansatoare la o companie de balet din New York, a cărei viaţă se învârte în jurul dansului. Devotamentul faţă de ceea ce face o determină să asprire la rolul de primă-balerină în spectacolul „Lacul Lebedelor”, care va fi prezentat cu ocazia unei noi stagiuni. Visul îi este îndeplinit, căci directorul artistic, Thomas Leroy, îi oferă Ninei rolul râvnit. Doar că, ajunsă unde şi-a dorit, balerina se simte compleşită de responsabilităţile care atârnă pe umerii ei, cât şi de presiunea pe care mama sa o exercită asupra ei prin standardele înalte pe care i le stabileşte. La toate acestea se adaugă criticile coregrafului, care nu o consideră suficient de senzuală pentru a fi primă-balerină.
Situaţia Ninei se complică atunci când Lily, o balerină frumoasă şi graţioasă, îşi face apariţia. Lily pare alegerea perfectă pentru a interpreta rolul Lebedei Negre şi astfel între cele două se naşte o competiţie. Deşi este potrivită pentru rolul Lebedei Albe, Nina Sayers trebuie să îşi scoată în evidenţă latura lăuntrică, punând accent pe sexualitate pentru a face faţă rolului de Lebădă Neagră.
Drama „Lebăda neagră” este regizată de Darren Aronofsky, cunoscut publicului pentru „Luptătorul” („The Wrestler”) şi „Fântâna” („The Fountain”), după un scenariu scris în colaborare de John J. McLaughlin, Andres Heinz şi Mark Heyman.
Filmul a fost nominalizat la patru categorii în cadrul premiile Oscar 2011, printre care şi la categoria Cel mai bun film. A fost nominalizat şi la Globurile de Aur, Natalie Portman câştigând şi Globul de Aur pentru Cea mai bună actriţă în rol principal. Din distribuţia filmului mai fac parte Winona Ryder („The Informers” / „Informatorii”), Mila Kunis („The Book of Eli” / „Cartea lui Eli”, „Date Night” / „Întâlnire cu surprize”, „Forgetting Sarah Marshall” / „Înşelat de Sarah Marshall”), Barbara Hershey, Benjamin Millepied şi Vincent Cassel.
Inspirat dintr-o poveste clasică, baletului clasic al lui Piotr Ilici Ceaikovski „Lacul lebedelor”, filmul încearcă să ne ofere o intrepretare postmodernă a acestei teme. Trebuie să recunosc că în ceea ce priveşte această adaptare ce a rezultat în „Lebăda neagră”, mă surprinde finalul filmului, care respectă întru tot povestea originală. Privit în ansamblu însă, filmul este departe de ceea ce numim o adaptare clasică, pentru că originalitatea este punctual forte al regizorului Darren Aronofsky.
În ceea ce priveşte interpretarea, aş putea spune că dublul rol făcut de Natalie Portman (Lebăda Albă şi Lebăda Neagră) este ceea dă profunzime filmului. La acestea, se adaugă şi maniera interesantă în care tema de inspiraţie este dezvoltată şi explorată în faţa spectatorilor de către regizor: scena în care Nina, îmbrăcată în alb, îi taie calea unei alte Nine, îmbrăcată în negru, sau maniera în care oglinzile sunt folosite de-a lungul filmului pentru a reflecta simbolic personalitatea dublă a Ninei. Astfel, rolul excelent făcut de Natalie Portman, susţinut de regia creativă a lui Darren Aronofsky, fac din film un tot unitar. Acestea sunt de altfel şi ingredinte perfecte, pentru că filmul combină comercialul cu eleganţa, adresându-se unei categorii de public diversificat, servind astfel scopul financiar, deşi prin lumea explorată, cea a baletului clasic, filmul nu pare să strârnească interesul.
Debutând într-o manieră lentă prin prezentarea vieţii lui Natalie, balerina ajunsă la 28 de ani, care are probleme cu greutatea şi cu mama sa care încearcă să îi controleze în permaneţă viaţa, filmul începe să devină cu adevărat interesant şi captivant în momentul în care, după desemnarea Ninei pentru rolul dublu de Lebădă Albă şi Lebădă Neagră, regizorul începe să exploreze psihicul şi drama balerinei care se teme de un eventual eşec în încercarea de a atinge perfecţiunea, atât în viaţa profesională, cât şi în cea personală. Începând cu acest punct şi până la încheierea filmului, povestea pare atât de reală, încât ţine cu sufletul la gură privitorul.
Articol scris de Andreea Tănase, subtitrare de Anamaria Licurici (masteranzi MTTLC)