Hărţi către stele
„Hărţi către stele” („Maps to the Stars”), cel mai recent film al regizorului canadian David Cronenberg, o satiră cinematografică la adresa showbiz-ului de la Hollywood, în care îi veţi putea vedea pe Julianne Moore, John Cusack, Robert Pattinson şi Mia Wasikowska, are premiera în România în 31 octombrie 2014.
Filmul este o incursiune în lumea complicată a Hollywood-ului şi a culturii occidentale, o lume populată de celebrităţi pline de orgolii, împreună cu oamenii lor de casă. Stafford Weiss (jucat de John Cusack) este un expert în tehnici de dezvoltare personală. Emisiunea sa de la TV l-a făcut celebru şi respectat de elita de la Hollywood. Cristina Weiss (interpretată de Olivia Williams), soţia sa, este ocupată cu educaţia lui Benjie (Evan Bird), fiul lor, un copil-vedetă în vârstă de 13 ani, care s-a întors recent de la dezintoxicare. Celălalt copil al cuplului este piroman: Agatha Weiss (Mia Wasikowska) ajunge în oraş după ce a fost externată dintr-o clinică de psihiatrie. Ea începe o relaţie cu un şofer de limuzină (Robert Pattinson), asistentul personal al Havanei Segrand (Julianne Moore). Aceasta este o starletă cam trecută de la Hollywood, a cărei carieră este în declin. Mama ei, Clarice (Sarah Gordon), a fost o vedetă cu un succes mult mai mare, iar acum fiica este disperată că s-ar putea să nu iasă niciodată din umbra mamei.
Scenariul este scris de Bruce Wagner şi porneşte de la experienţele trăite de el în anii ‘90, când avea un part time job ca şofer de limuzină pentru celebrităţile de la Hollywood.
„Maps to the Stars” a avut premiera anul acesta, în competiţia Festivalului Internaţional de Film Cannes 2014. Julianne Moore a primit premiul pentru Cea mai bună actriţă.
Regizorul canadian David Cronenberg, poreclit Baronul sângelui, a devenit cunoscut în urma remake-ului „The Fly” (1986) şi apoi al lui „Videodrome” (2003). Alte titluri celebre ale lui Cronenberg sunt „A History of Violence” (2005), „Crash” (1996) şi „eXistenz” (1999), acestea din urmă fiind foarte bine primite la vremea respectivă la festivalurile de la Cannes şi Berlin. „eXistenz” a obţinut Ursul de argint la Berlin. „Maps to the Stars” este primul lungmetraj al regizorului canadian filmat în Statele Unite.
Într-un interviu recent acordat cotidianului britanic The Guardian, după premiera filmului „Maps to the Stars”, actorul John Cusack a catalogat industria de film americană drept “un bordel în care oamenii o iau razna”. Cusack a subliniat dificultăţile prin care trebuie să treacă tinerii actori pentru a reuşi la Hollywood. “Nu poţi ajunge sus. Acolo este un bordel, iar oamenii o iau razna, cultura de acolo pur si simplu mănâncă actorii tineri şi apoi îi scuipă afară. Este greu să supravieţuieşti fără să îţi găseşti un refugiu,” a declarat actorul american.
Ideea scenariului din „Maps to the Stars” datează din anii ‘90, când Bruce Wagner (actualmente scenarist, regizor, producător şi actor) era un tânăr actor debutant care, pentru a se putea întreţine la Hollywood, trebuia să lucreze şi ca şofer de limuzină. Oarecum asemănător personajului lui Robert Pattinson din film. Wagner a început să scrie un scenariu care să cuprindă experienţele trăite de el la Hollywood în acea perioadă. Povestea s-a dezvoltat şi modificat ulterior, pe măsură ce Wagner devenea un scriitor şi scenarist de succes.
Abia după vreo zece ani, el s-a hotărât să-i arate materialul lui David Cronenberg. Acesta a fost impresionat pe loc de poveste care era o combinație între comedie, horror şi sinceritate debordantă.
“Este o poveste care atacă în modul cel mai feroce momentul în care trăim acum, din punct de vedere cultural, tehnologic şi tot ce vrei”, a spus la un moment dat regizorul Cronenberg. “Asta admir la ea cel mai tare. Cred că aici este forţa lui Bruce. Pur şi simplu nu are nici o teamă de nimic. Am simţit pe loc că trebuie să fac acest film.”
De-a lungul anilor, Wagner şi Cronenberg au continuat să modifice scriptul, să-l aducă la zi. “Ori de câte ori ne întâlneam să lucrăm pe scenariu, Bruce şi eu ne mai uitam pe anumite pasaje din text şi spuneam: ah, asta nu mai e de actualitate, mai bine renunţăm la ea!”, povesteşte regizorul canadian.