Festivalul Internaţional de Film Bucureşti 2014
Cea de-a 10-a ediție a Festivalului Internațional de Film București, cel mai vechi festival competitiv din Capitală destinat exclusiv filmului de lungmetraj, are loc în perioada 26 martie – 2 aprilie 2014, la Cinema Studio, NCRR – Studioul Horia Bernea, sala Elvira Popescu și Institutul Cervantes.
În premieră în acest an, Festivalul Internațional de Film București propune o scurtă selecție de filme lansate în cadrul prestigiosului Festival de Film de la Veneția. Sylvain Auzou, selecționerul Venice Days, aduce la București, sub denumirea „Venice Days Presents”, trei filme care au făcut istorie: „Viață frumoasă” („Belle Vie”), extraordinarul debut în lungmetraj al lui Jean Denizot, primit cu ovații la Salonic, „Angers; Bethleem”, primul film tânărului Yuval Adler, laureat cu 7 premii (din 13 nominalizări) la Premiile Academiei de Film din Israel, și „C.R.A.Z.Y”, filmul cu care Jean-Marc Vallée a câștigat aprecierea criticii internaționale, cu aproape 10 ani înainte de dublu-oscarizatul „Dallas Buyers Club”.
La fel ca în fiecare an, Festivalul Internațional de Film București va acorda un Premiu de Excelență. Laureatul din acest an este Dan Nuțu, în cinstea căruia festivalul va proiecta „Rătăcire” (regia Alexandru Tatos, pe un scenariu de Alexandru Tatos și Ion Băieșu), film de la a cărui premieră s-au împlinit anul trecut 35 de ani.
Pe 14 decembrie 2013 ne-a părăsit Peter O’Toole. În cadrul ediției cu numărul 10, echipa București IFF a decis să difuzeze, in memoriam, epicul „Lawrence of Arabia” (1962, regia David Lean), câștigător a șapte premii Oscar (nu și rol principal masculin!). Filmul va fi proiectat în versiune integrală, restaurată digital.
Pe 2 februarie 2014 ne-am despărțit de Philip Seymour Hoffman. Clasicul modern „Magnolia” (1999, regia Paul Thomas Anderson), câștigător al Ursului de Aur la Berlin (și al nici unui premiu Oscar!), va fi proiectat, in memoriam, într-o copie restaurată digital.
Tot într-o copie restaurată digital va fi prezentat, într-o proiecție specială la Club Control, „Stop Making Sense”, seminalul film-concert Talking Heads regizat de Jonathan Demme și de la a cărui premieră se împlinesc în 2014 30 de ani. La acest eveniment intrarea va fi liberă.
Un număr de nouă filme, dintre care patru debuturi, vor concura în acest an pentru trofeul Bucureşti IFF. Toate titlurile sunt prezentate în premieră absolută și nu vor fi distribuite ulterior în cinematografele din România:
„52 de marți” („52 Tuesdays”), regizat de Sophie Hyde, este deopotrivă perioada în care a fost filmat și perioada în care se întâmplă (cronologic) acest debut australian vibrant în care o puștoaică la vârsta primelor explorări sexuale trebuie să accepte faptul că mama ei se pregătește să devină bărbat. Premiul de regie Sundance 2014; Ursul de Cristal – secțiunea Generation 14plus, Berlin 2014.
„Murdărie” („Filth”), regizat de Jon S. Baird, este prima ecranizare după Irvine Welsh post-Trainspotting și dărâmă efervescent și aplicat cam tot ce mai era de dărâmat în materie de tabu-uri și ordine – morală, corporală, polițienească. Foarte probabil, rolul carierei pentru James McAvoy, premiat în 2013 la British Independent Film Awards.
„In Bloom”, regizat de Nana Ekvtimishvili şi Simon Groß, este un coming-of-age pe genericul căruia te-ai fi putut aștepta să scrie „directed by Cristian Mungiu”. De altfel, acest debut georgian filmat de Oleg Mutu a fost comparat de critici (pe bună dreptate) cu producțiile de vază ale Noului Val Românesc. Patru premii la Sarajevo 2013, inclusiv pentru Cel mai bun film.
„Uriașul cel egoist” („The Selfish Giant”), regizat de Clio Barnard, este mai puțin o adaptare după Oscar Wilde și mai mult o fabulă socială lirică și brutală care pășește hotărât pe cărarea bătătorită pe vremuri de Ken Loach sau Alan Clarke și urmată, mai recent, de Lynn Ramsay sau Andrea Arnold. Premiul Label Europa Cinemas – Quinzaine des realisateurs, Cannes 2013.
„Short Term 12”, regizat de Destin Cretton, este povestea pe cât de tristă, pe atât de luminoasă (și inspirată din tinerețea regizorului) a unui grup de voluntari dintr-un azil pentru copii cu probleme psihice din California. Premiul pentru Cea mai bună actriță (Brie Larson), Premiul Juriului Ecumenic și Premiul Juriului Tânăr – Locarno 2013.
„O pisică ciudată” („The Strange Little Cat”), regizat de Ramon Zürcher, este un exercițiu de stil la limita observaționalului care urmărește o familie berlineză pe parcursul unei singure zile. Un film de diplomă păstorit de veteranul Bela Tarr, lansat la Berlin în 2013 și premiat în același an, la CPHIX, cu trofeul pentru debut.
„Poveștile noastre” („Stories We Tell”), regizat de Sarah Polley, este un experiment fascinant la granița dintre ficțiune și documentar în care actrița devenită regizor investighează secretele părinților, transformând cinema-ul în realitate și invers. Pregătiți-vă batistele! Premiul criticilor din Los Angeles, Toronto și New York la secțiunea (sic!) non-fiction, în 2013.
„Upstream Color”, regizat de Shane Carruth, este un manifest filmic inclasabil pe care admiratorii cineastului îl așteaptă de 10 ani, adică de la debutul cu „Primer”. Recidiva acestui regizor/scenarist/operator/monteur/actor/compozitor îl confirmă drept rezultatul unui mariaj utopic între David Cronenberg și Terrence Malick. Premiul Special al Juriului – Sundance 2013.
„Violet”, regizat de Bas Devos, este un eseu ultra-saturat coloristic/emoțional, pe cât de minimalist, pe atât de stilizat. Acest debut belgian în care un puști își vede cel mai bun prieten înjunghiat mortal aduce aminte structural și tematic de Paranoid Park – și acesta este un compliment. Marele Premiu al Juriului Internațional – secțiunea Generation 14plus, Berlin 2014.