19 februarie 2013

Cele mai bune filme scurte austriece din 2012 – scurt filmAT

Forumul Cultural Austriac, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme – Cinemateca Română, organizează, în perioada 20–22 februarie 2013, scurt filmAT. Evenimentul, găzduit de Cinemateca Eforie (Str. Eforie nr. 2, Bucureşti), include 15 scurtmetraje austriece, reprezentând cele mai de succes filme scurte din 2012. Toate producțiile au fost nominalizate la premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj, oferit anual de Academia Filmului Austriac. Marea majoritate a filmelor sunt prezentate în premieră în România. Filmele vor rula zilnic, începând cu ora 19:00. Pentru a facilita accesul publicului la selecția de scurtmetraje importante ale cinematografiei austriece, intrarea la proiecții este liberă, în limita locurilor disponibile. Toate filmele sunt subtitrate îin limba engleză.



În seara de deschidere a evenimentului va fi prezent şi monteurul filmului „Unser Lied”, distins luna trecută cu premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj al Academiei Filmului Austriac.

În ultima seară a evenimentului, începând cu ora 21:00, Forumul Cultural Austriac invită publicul să se desfete şi muzical, în Control Club, la un concert susținut de trupa austriacă Ginga. Despre nicio altă trupă pop austriacă nu s-au scris atât de multe în ultimii ani ca despre Ginga. Relansarea în 2010 a albumului lor de debut, “They Should Have Told Us”, a fost unul dintre cele mai mari succese înregistrate recent de un album indie în Austria. La mijlocul lui 2012, a urmat “The Night”, album care a făcut ca un post de radio pentru tineret să îi numească „cvasi cea mai bună formație din țară”.

Miercuri, 20 februarie, ora 19:00:

CONFERENCE (NOTES ON FILM 05)
Austria, 2011, 8 min. – R: Norbert Pfaffenbichler
Adolf Hitler: cea mai des portretizată personalitate a secolului XX, în film și la televiziune. 65 de actori care îl joacă pe Hitler apar în CONFERENCE (NOTES ON FILM 05 ), dar modelul nu este văzut niciodată. Cu toate acestea, ai impresia că o bucată din el există în fiecare. Toți Hitlerii sunt din perioada de după anii 1940, iar Norbert Pfaffenbichler i-a filmat pe toți pe Super 8, în alb-negru, supraveghind pe monitor potrivirea lor. De 65 de ori Hitler. El apare parcă din hăurile spațiului, din întuneric, apoi din Erewhon al lui Samuel Butler, de dincolo de cadru. Ca şi cum prin anumite gesturi, rutine și repetiții ale acestora, variante și variațiuni, se naște o narațiune, un eseu, un studiu despre ceea ce îi este caracteristic lui Hitler, un studiu ce cuprinde decenii.

UNSER LIED
Austria, 2012, 30 min. – R: Catalina Molina
Distins, în ianuarie 2013, cu Premiul Filmului Austriac la categoria „Cel mai bun scurtmetraj”.
Coni (Conrado Molina) nu doarme aproape deloc. Împinge cărucioare la o firmă de curierat în timpul zilei, cântă în timpul nopții și, între aceste activități, este tatăl singur și iubitor al unei fetițe de trei ani. La concertele sale de reggae, prost plătite, de prin mici cluburi, el reușește să fie prezent, dar în restul vieții sale rămâne destul de absent. Viața lui e un talmeș-balmeș și a ajuns să se obișnuiască cu asta. Totuși, lucrurile merg destul de bine până când mama copilului (Emily Cox) apare din senin, după jumătate de an, și își reia locul în triunghiul familial, făcându-l pe Coni (care e deja aproape prins într-o altă relație) să se trezească într-o serie de situații în care nu se poate oferi decât pe jumătate.

ZOUNK!
Austria, 2012, 6 min. – R: Billy Roisz
În acest video, Billy Roisz descompune cântecul “Eisenwalzer”, al formației austro-slovene BROKEN.HEART.COLLECTOR, în componentele sale muzicale de bază, pe care apoi le folosește pentru a țese o textură audio-vizuală viu colorată, cu ochiuri strânse, care vibrează între cadre alb-negru, făcând astfel imaginea de pe ecran să danseze.

366 TAGE
Austria, 2011, 12 min. – R: Johannes Schiehsl
În primul său an de asistent social, ca paramedic, tânărul Patrick intră în contact cu pacienți care suferă toți de aceeași boală: singurătatea. Încercând să-i ajute, el intră în relații care îl solicită mult mai mult decât s-ar fi așteptat.

Joi, 21 februarie, ora 19:00:

SCHNEIDEREI
Austria, 2011, 5 min. – R: Kurdwin Ayub
Filmul reprezintă a șasea parte dintr-o serie de scurtmetraje ale lui Kurdwin Ayub, intitulată VAGINALE. În SCHNEIDEREI, regizoarea revine la tema ei favorită: relațiile dintre bărbați și femei, dintre băieți și fete. Și aici, ca și în creațiile ei precedente, ea pune accente deranjante în joaca cu clișeele legate de sexe și, de asemenea, evadează cu forțe noi din decorurile sale aparent naive și numeroasele roluri feminine atribuite ale acestor medii.

HYPERCRISIS
Austria, 2011, 17 min. – R: Josef Dabernig
Vechea casă de agrement a operatorilor sovietici din sudul Caucazului a fost transformată într-o casă a scriitorilor. Dar lucrurile par să nu meargă bine nici așa. În prezent, doar Boris Martow din Moscova, un talent din vremurile pline de promisiuni ale Perestroikăi, se află pe lista invitaților. Pe lângă gloria trecută a acestei instituții destinată artiștilor privilegiați, poetul încearcă să depășească și permanenta sa criză de inspirație. Nu prea este ajutat nici de angajații casei, care – în special cei cu grade mai mari – trăiesc în belșug și par mai interesați să-și satisfacă dorințele proprii decât să se îngrijească de nevoile altora.

THE WAY TO M
Austria, 2011, 7 min. – R: Zsuzsanna Werner
Un road movie postmodernist. Un angajat își realizează activitățile digitale într-un zgârie-nori postmodern. Un incident cotidian cu șeful său declanșează în el o călătorie spirituală. În viziunile lui o întâlnește pe M. M, muza universală.

FLASCHENPOST
Austria, 2012, 30 min. – R: Gabriele Mathes
De la bun început, filmul lui Gabriele Mathes își revelează intenția de a explora viabilitatea conceptului care împrumută titlul filmului. Pentru a spune povestea de astăzi, relatarea fidelă a naratorului asupra trecutului recent se referă la un eveniment petrecut în urmă cu 25 de ani: sfârșitul violent, distructiv al unei relații și noul început care i-a urmat. Unele fragmente ale evenimentului din perioada respectivă au fost filmate chiar atunci, în toamna lui 1987, alături de alte materiale, cum ar fi raportul Comitetului Internațional al Istoricilor în legătură cu posibilele crime de război ale președintelui austriac Kurt Waldheim și demonstrații studențești împotriva reducerilor ajutoarelor sociale. În FLASCHENPOST, Gabriele Mathes urmărește să decodeze tocmai mesajele pe care le conțin aceste înregistrări.

ENDEAVOUR
Austria, 2010, 16 min. – R: Johann Lurf
ENDEAVOUR glisează între documentar, film de avangardă și science-fiction. Această combinație unică de materiale și tehnici dă spectatorului senzația de zbor, în timp ce filmul reușește mereu să scape de gravitatea încadrării într-un gen sau a unei etichetări definitive. Lurf folosește două înregistrări NASA din ziua lansării unei navete spaţiale, una de zi și alta de noapte, și urmărește propulsoarele rachetei începând cu momentul lansării şi până la aterizare. Fiecare lansare este filmată cu șase camere, câte una la capete și alta în mijlocului celor două propulsoare. Lurf ia aceste materiale filmate simultan şi le montează succesiv, trecând de la o cameră la alta la fiecare nouă fotograme. Rezultatul este un material cu aproximativ trei tăieturi pe secundă.

SOMMERURLAUB
Austria, 2011, 4 min. – R: Kurdwin Ayub
“Stay with me baby, please, stay with me baby, oh, stay with me baby, I can’t go on” – versuri sfâșietoare ale legendei soul americane Lorraine Ellison, în playback, cântate de către Kurdwin Ayub. Fiind prizonieră într-o lume care i se potrivește la fel de puțin ca rochia de mireasă sau cu rolul de victimă feminină, interpretarea ironic-pasională a cântecului este ca o eliberare de rolurile tradiționale de femeie, care nu sunt defel favorabile interpretei. SOMMERURLAUB este partea a șaptea dintr-o serie de scurtmetraje pe care tânăra artistă-performer le-a intitulat VAGINALE.

Vineri, 22 februarie, ora 19:00:

KREIS WR. NEUSTADT
Austria, 2011, 5 min. – R: Johann Lurf
Filmând de pe scuterul lui Vespa, Johann Lurf documentează în jur de 100 de ronduri giratorii din sudul Austriei. Acestea se succed în cadre de doar câteva secunde, prezentate din ce în ce mai grotesc, creând astfel un fel de catalog local al structurilor defecte. Rondurile alese sunt decorate cu pietriș, tufișuri ornamentale sau sculpturi de piatră cu iederă pe ele, fântâni sau straturi de flori ornamentale, toate finalizate cu semne de circulație, panouri informative sau obiecte publicitare. Se poate spune că filmul nu este doar un studiu asupra rondurilor giratorii, ci, mai degrabă, asupra terorii mundane, a ororilor arhitecturale de zi cu zi, care pot fi văzute în aceste insulițe din trafic.

HATCH
Austria, 2012, 19 min. – R: Christoph Kuschnig
HATCH este un scurtmetraj regizat de Christoph Kuschnig după un scenariu de Karl Goldblat și Christoph Kuschnig, cu Max Mayer, Andreas Patton, Vedran Kos și Tina Keserovic. Filmul urmărește două cupluri și deciziile dureroase pe care acestea trebuie să le ia într-o noapte de iarnă în Viena. Milo și Biljana, imigranți ilegali în căutarea unor oportunități, sunt nevoiți să recunoască faptul că nu-și pot crește copilul nou-născut și să alerge, în același timp, după alte idealuri ale tinereții. Într-o altă parte a orașului, Thomas și Andreas (un cuplu gay mai vechi și mai stabil) își doresc cu disperare să facă loc unui copil în viața lor. Deciziile luate din disperare de ambele cupluri fac ca viețile lor să se intersecteze fugar și le produc sentimente similare de furie și frustrare. Fiecare din ei trebuie să accepte dura realitate: unele lucruri sunt, pur și simplu, imposibile.

HELDENKANZLER
Austria, 2011, 13 min. – R: Benjamin Swiczinsky
HELDENKANZLER este bazat pe povestea adevărată a lui Engelbert Dolfuss, care a încercat să-și impună dictatura fascistă în Austria anilor 1930. Filmul folosește vocea celebrului actor Austriac Erwin Leder (DAS BOOT, UNDERWORLD, ANGST etc.), a lui Philipp Hochhauser și a lui Benjamin Swiczinsky însuși.

ARCANA
Austria-SUA, 2011, 30 min. – R: Henry Hills
Filmul are la bază o partitură compusă în anii ’80 de către John Zorn, “Treatment for a Film in Fifteen Scenes”, și este ilustrat muzical chiar cu muzica lui Zorn. ARCANA începe în stilul unui film noir. Treptat (când textul evoluează într-o structură muzicală complexă, tipică pentru lucrările lui Zorn), filmul se transformă într-o căutare alchimică, utilizând simboluri precum catastrofa de la Hindenburg, un poet-filosof slovac, un pinguin hiperactiv, coborârea în lumea de dincolo, momente de dragoste și ură, floarea albastră, înotul îndelungat și un show de gătit.

ABGESTEMPELT
Austria, 2012, 11 min. – R: Michael Rittmannsberger
Într-un autobuz de noapte, linia fină dintre bine și rău devine fatal de difuză. Un tată tânăr, de origine arabă, devine ținta unor polițiști și nu reușește să-i explice situația fiului său. Dar nici el nu știe că cele mai inexplicabile lucruri abia urmează să se întâmple…

SlabAcceptabilOKBunExcelent fără voturi
Încarc...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.



Acesta este un blog colaborativ, deschis tuturor. Daca doresti sa participi, vezi detalii.

Adresa de e-mail pentru abonare:

Este posibila si abonare prin RSS

Serviciu oferit de FeedBurner

Meta

Fani pe Facebook