Un nou record pentru „Alchimistul”
„Alchimistul„, celebrul roman al autorului brazilian Paulo Coelho, a atins în luna septembrie 2009 un nou record, fiind singura carte prezentă timp de doi ani, fără întrerupere, în lista de bestselleruri alcătuită de prestigioasa publicaţie New York Times.
Publicat pentru prima oară în 1988, în Brazilia, „Alchimistul” este unul dintre cele mai importante fenomene literare ale secolului XX, un bestseller internaţional vândut în peste 35.000.000 de exemplare, tradus până în prezent în 69 de limbi şi care a fost inclus în programa şcolară a peste 30 de ţări. „Alchimistul” a fost şi este cartea cea mai bine vândută în 74 de ţări, iar în 2008 i-a adus lui Paulo Coelho recordul Guiness pentru cea mai tradusă carte (67 de limbi în momentul acordării premiului).
Cu mai mult 100.000.000 de exemplare vândute în peste 160 de ţări, Paulo Coelho este unul dintre cei mai citiţi autori ai timpului nostru. În România, „Alchimistul” este în continuare unul dintre bestsellerurile Editurii Humanitas, atingând, de la prima ediţie din 2002, un tiraj de aproape 140.000 de exemplare.
La mijlocul lunii septembrie 2009 a apărut la Editura Humanitas noul roman al lui Paulo Coelho, „Învingătorul este întotdeauna singur„, tradus deja în 42 de limbi, la mai puţin de un an de la apariţia cărţii în Brazilia.
Am lecturat romanul „Alchimistul”.
Slăbuţă cartea.
În opinia mea,
ruşii sunt cei mai buni scriitori de romane,
iar francezii sunt cei mai buni poeţi.
E ca şi cum ai compara Beatles cu Mozart
Fiecare are un public şi o valoare proprie.
Nici pe mine nu m-a impresionat „Alchimistul”, deşi la început a stârnit o febră care a atins şi minţile cititorilor mai exigenţi. Mai mulţi fiori metafizici, ca să zic aşa, mi-a dat „Călători în eternitate”, romanul danezului Karl Gjellerup. Literatura rusă are romancieri redutabili, francezii au poeţi valoroşi, dar prozatorul meu preferat e un român, iar poeta mea preferată este o suedeză.
Coelho scrie pentru publicul foarte larg, la fel ca Dan Brown. Ambii beneficiază de un marketing impecabil. Tirajele de sute de milioane nu sunt o dovadă a valorii literare. Ba, în mod cert, pun această valoare sub semnul întrebării. Gustul publicului larg, de cele mai multe ori, este tern şi dubios.