28 aprilie 2017

Tonitza la Muzeul Hărţilor

Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi în colaborare cu Liceul de Arte Plastice „Nicolae Tonitza” din București a lansat în luna aprilie 2017 un proiect inedit și un posibil model de bune practici pentru conlucrarea între mediul muzeal, pre-universitar și universitar: „Tonitza la Muzeul Hărților”. Proiectul, coordonat de Valentina Iancu (curator) și Aurora Kiraly (artist vizual), are drept miză explorarea valențelor creative ale patrimoniului, promovarea inovativă a acestuia și își propune să atragă spre muzeu un public țintă dificil: adolescenții.



Bazat pe conceptul de co-creativitate, proiectul „Tonitza la Muzeul Hărților” propune liceenilor întâlniri moderate de cele două invitate, în care se discută despre profesia de curator, despre patrimoniu, despre cum acesta poate fi utilizat ca sursă de inspirație de către artiștii contemporani și despre cum aceștia se pot raporta la el. Proiectul se finalizează în luna iunie cu o expoziție cu lucrările liceenilor, lucrări inspirate de hărțile prezente în Muzeu, fără ca aceasta să fie însă miza principală a proiectului, cunoașterea etapelor premergătoare expoziției și colaborarea între adulți și tineri fiind considerate mult mai importante.

May Oana Isar, artist plastic, director adjunct liceul de arte plastic „Nicolae Tonitza”, spune:

Cred că proiectul propus de muzeu este unul bine gândit. Copiii, prin dezvoltarea acestui proiect, pot da viață muzeului – ei se simt, deja, acasă. Sunt sigură că va fi un eveniment deosebit. Copiii sunt foarte încântați de ce se întâmplă acolo. Deja se gândesc mai departe… Mi se pare important acest parteneriat, atât pentru elevi cât și pentru muzeu, fiecare are de câștigat.

Valentina Iancu, curator, declară:

Invitația de a participa în acest proiect a fost o provocare. Am construit expoziții tematice, pornind de la cele mai diverse idei, cu artiști consacrați; dar în lucrul cu ei niciodată nu a fost nevoie să explic permanent de ce fac ceea ce fac, cum fac ceea ce fac etc. Practic atelierul ăsta mă obligă să îmi chestionez propria practică curatorială și să o explic într-o manieră accesibilă. Sper că experiența este una constructivă pentru niște artiști în plină formare. Muzeul este o instituție care lucrează în general cu nume consacrate și ocupă un loc foarte impozant în ierarhia posibilităților artiștilor de a-și prezenta arta.

În proiectul „Tonitza la Muzeul Hărților” patrimoniul, curatorii și artiștii liceeni au roluri egale. Conceptul este inspirat de hărțile din muzeu și gândit pas cu pas de adolescenți și cele două invitate. Temele alese, titlul expoziției finale, modul de promovare și panotare sunt rodul unei munci de echipă, în care Aurora Király și Valentina Iancu au rolul de facilitatori și moderatori. Liceenii implicați în acest proiect, elevi în clasele a IX-a și a X-a, învăță ce înseamnă curatoriat, cum se face o cercetare artistică, cum se stabilește o temă si cum poate fi dezvoltată, lucrează, atât în muzeu cât și acasă, pe o temă urmărită de cele două coordonatoare.

Aurora Kiraly, curator și artist plastic, cadru didactic al Universității Naționale de Arte, mărturiseşte:

Și eu consider această experiență o provocare. Intâlnirea cu liceenii de la Tonitza mi-a oferit șansa și contextul de a porni un proiect de la specificul muzeului pentru a explora cu ei vastitatea temei hărții, posibilele direcții de abordare, ghidarea procesului de documentare și cercetare dar și înțelegerea rolului pe care îl are curatorul în arta contemporană.

Am invitat ca observatori la acest atelier și studenți de la Universitatea Naționala de Artă (departamentul Fotografie și Imagine Dinamică) și s-a dovedit a fi o experiență foarte bună, pentru toată lumea implicată. Aștept cu nerăbdare a doua jumatate a proiectului, concretizarea ideilor și discuțiilor și lucrul colaborativ la expoziție!

Gabriela Nicu, clasa a X – a, membră a echipei, spune:

Consider că acest proiect este interesant. Îmi place faptul că am aflat lucruri noi despre rolul curatorului și apreciez faptul că pot învăța cum se organizează o expoziție pornind de la zero.

Ana Lupu, clasa a X-a, membră a echipei, adaugă:

Consider că acest proiect are un mare impact asupra activității noastre artistice din viitor. De la bun început, cred că este vitală cunoașterea desfășurării unei expoziții pentru un artist complet. Ceea ce m-a impresionat este faptul că în cadrul unei expoziții nu se poate vorbi numai despre arta lucrărilor artiștilor expozanți, ci și despre o artă a amenajării expoziției în sine: modul în care panotarea ajută privitorul să înțeleagă expoziția mai bine, sugerându-i o anumită narațiune, o logică de citire a operelor.

SlabAcceptabilOKBunExcelent 1 voturi
Încarc...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Acesta este un blog colaborativ, deschis tuturor. Daca doresti sa participi, vezi detalii.

Adresa de e-mail pentru abonare:

Este posibila si abonare prin RSS

Serviciu oferit de FeedBurner

Meta

Fani pe Facebook