Thomas Hellum: Cea mai plictisitoare emisiune din lume… şi de ce e hilar de captivantă
Aţi auzit de conceptul mâncatului pe-ndelete. Acum avem emisiuni TV pe-ndelete? În acest discurs hazliu, producătorul norvegian Thomas Hellum ne împărtăşeşte cum, împreună cu echipa sa, a început să difuzeze evenimente lungi şi plictisitoare, deseori live – şi a găsit o audienţă captivată. Emisiunea are şapte ore de călătorie cu trenul, 18 ore de pescuit într-o expediţie şi un voiaj de 5,5 zile cu feribotul de-a lungul coastei norvegiene. Rezultatele sunt minunate şi fascinante. Cu adevărat.
Am fost în Norvegia de cel puțin zece ori. Aș putea pretinde că am început să-i cunosc puțin
pe norvegieni. Am și rude (prin alianță) printre ei. Pot spune că sunt destul de diferiți față
de viziunea pe care o aveam eu, cu circa cinci ani în urmă, vis-a-vis de ei. Faptul că un
milion de telespectatori (20% din populația țării) s-au arătat interesați de reality-show-ul
prezentat în clipul fundației TED, nu mă miră deloc. Din cel puțin trei rațiuni, pe care, cu
voia dumneavoastră, vi le împărtășesc în continuare:
– toți norvegienii au un nemăsurat respect pentru tot ce înseamnă țara lor și un interes real
pentru orice face, indiferent în ce fel, referire la ea.
– datorită legilor economice, foarte bine fundamentate și corecte, precum și a unei protecții sociale pe care nu-mi pot închipui că o poți întâlni altundeva, cam toată lumea este scutită
de probleme existențiale, având suficiente disponibilități pentru insolit și divertisment …
– prin natura firii lor, norvegienii sunt foarte predispuși la calm, rutină, chiar monotonie.