Ochii doamnei mele
Editura Humanitas Fiction organizează miercuri, 25 martie 2015, de la ora 19:00, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu, lansarea romanului „Ochii doamnei mele. O poveste despre viaţa amoroasă a lui Shakespeare” de Anthony Burgess, apărut de curând în colecţia „Raftul Denisei”. La eveniment participă criticul de film Irina Margareta Nistor, criticul literar Cosmin Ciotloş, traducătorul George Volceanov şi Denisa Comănescu, director general al Editurii Humanitas Fiction. Actorul István Téglás citeşte în premieră un fragment din carte.
Anthony Burgess, autorul celebrului roman „Portocala mecanică”, iluminează în acest somptuos volum, impregnat de spiritul elisabetan, firele nevăzute dintre viaţa şi operele lui William Shakespeare. De la ipostaza adolescentului obsedat de cuvintele rare sau inventate, la cea a poetului şi dramaturgului în plină forţă creatoare, romanul urmează itinerarul iubirilor lui Shakespeare, povestea lui de seducător şi sedus reflectată în sonete şi în piesele de teatru.
Criticul literar Stephen Greenblatt a descris astfel romanul: „O tentativă formidabil de ingenioasă, năucitoare la nivel verbal, de a pătrunde în tainiţele vieţii lăuntrice a lui Shakespeare. Burgess inventează, în chip strălucit, o istorie intimă a dorinţelor sexuale şi a trădărilor sale.“
Personalitatea complexă a scriitorului britanic Anthony Burgess (25 februarie 1917 – 22 noiembrie 1993) continuă să incite şi să deconcerteze. Romancier, dramaturg, eseist, compozitor, libretist, traducător şi critic, viaţa şi artă sa ţin amândouă de paradox. Născut la Harpurhey, o suburbie a Manchesterului, a studiat engleza la Manchester University şi a intrat în armată în 1940. După demobilizare, a predat mai mulţi ani, mai întâi în Anglia şi apoi în Malaysia şi Brunei.
Şi-a dedicat viaţa scrisului în urma unei erori medicale: în 1959, a fost diagnosticat cu un cancer la creier şi i s-a mai dat doar un an de trăit. Vrând să lase în urmă ceva avere, a scris repede patru romane care au avut succes: „The Doctor is Sick” (1960), „The Right to an Answer” (1960), „One Hand Clapping” (1961) şi „Devil of a State” (1961). Diagnosticul s-a dovedit greşit, iar Burgess a rămas consacrat ca scriitor.
Printre romanele sale se numără: trilogia „The Long Day Wanes” (1956–1959); „The Wanting Seed” (1962); „Inside Mr. Enderby” (1963, semnat cu pseudonimul Joseph Kell); „Ochii doamnei mele. O poveste despre viaţa amoroasă a lui Shakespeare” („Nothing Like the Sun: A Story of Shakespeare’s Love Life”, 1964); „Enderby Outside” (1968); „Napoleon Symphony” (1974); „The Clockwork Testament, or Enderby’s End” (1974); „Man of Nazareth” (1979); „Earthly Powers” (1980); „Enderby’s Dark Lady, or No End of Enderby” (1984); „The Piano Players” (1986); „A Dead Man în Deptford” (1993).
Fără să fie şi romanul pe care să-l considere capodopera sa, „Portocala mecanică” („A Clockwork Orange”, 1962) a devenit o carte-cult, despre violenţa dusă la paroxism, consecinţele reprimării tuturor instinctelor agresive şi anularea posibilităţii de a alege.
Pe lângă cele peste 30 de romane, Burgess a scris scenarii de film, studii critice, biografii, simfonii şi un libret de operă.