14 martie 2019

Cecilia Cutescu-Storck, 140 de ani de la naştere

Emisiunea de mărci poștale „Cecilia Cuțescu-Storck, 140 de ani de la naștere”, pe care Romfilatelia o introduce în circulație, joi, 14 martie 2019, este dedicată celebrării vieții și personalității primei profesoare de arte decorative din România, remarcată și ca prima femeie profesor la o universitate de artă de stat din Europa.



A văzut lumina zilei la data de 14 martie 1879, în localitatea Câineni, județul Vâlcea. Artista fost adoptată de bunicii Constantin și Elena Cuțescu, locuind împreună cu ei la Predeal. După absolvirea cursurilor primare, la București, se înscrie la Academia de Arte Frumoase.

Primele sale manifestări picturale sunt influențate de expresionismul german, remarcându-se prin lucrări temperamentale, pline de vigoare. După organizarea primei expoziții personale la Paris (1905), organizează o expoziție similară la Ateneul Român. A fost membră a Societății Tinerimea Artistică. În anul 1909 se recăsătorește cu sculptorul Frederic Storck.

Apreciată pentru profesionalismul său, este titularizată ca profesoară la Catedra de Arte Decorative, a Școlii de Arte Frumoase din București, devenind prima femeie profesor de arte monumentale din Europa. După pictura murală realizată la Banca Marmorosch Blanc (1916) concepe și execută o altă pictură murală monumentală pentru Aula Academiei de Studii Economice (1933) având ca temă „Istoria Negoțului Românesc”.

Începând cu anul 1922, lucrările sale sunt expuse în numeroase expoziții organizate la Veneția, Atena, Barcelona, Amsterdam, Milano, Roma, Varșovia, Paris, Praga, Oslo, Berna, Budapesta etc.

Alături de alte două extraordinare personalități feminine, Olga Greceanu și Nina Arbore, Cecilia Cuțescu-Storck înființează „Asociația femeilor pictore și sculptore din România”, formând așa numitul Grup al celor trei doamne, mari maestre ale artei autohtone. În anul 1937 Cecilia Cuțescu-Storck este aleasă președinte al Sindicatelor Frumoase din România.

Activitatea ei a fost răsplătită în țară, în anul 1957, cu titlul de Maestru Emerit al Artei.

În ultimii ani de viață se ocupă în principal de asigurarea funcționării muzeului, organizat în propria casă: Muzeul Frederic Storck și Cecilia Cuțescu-Storck. Picturile alegorice monumentate din marele hol al casei rezonează cu maniera picturală a lui Paul Gauguin.

Pe timbrul emisiunii cu valoarea de 5 lei este ilustrat autoportretul Ceciliei Cuțescu-Storck. Acesta poate fi datat în jurul anului 1930, când artista se afla în plină maturitate şi la apogeul carierei sale. Desenul este o lucrare foarte preţioasă şi rară pentru că pictoriţei nu-i plăcea de obicei să se autoreprezinte. Schiţa este însă semnată ceea ce demonstrează că, de această dată, Cecilia Cuţescu-Storck a fost mulţumită de rezultatul muncii sale.

Colița dantelată, cu valoarea de 28,50 lei, prezintă în timbru, portretul acesteia, alături de o serie de opere realizate de aceasta. Portretul Ceciliei Cuţescu-Storck realizat de către soţul său, sculptorul Frederic Storck, o reprezintă pe artistă la tinereţe. Este o lucrare care reflectă frumuseţea şi senzualitatea femeii-muză dar şi determinarea şi forţa acesteia, chipul ei fiind cioplit într-un bloc masiv de marmură, portretul având un fundal brut, foarte puţin prelucrat.

Pe plicul prima zi a emisiunii este ilustrat un detaliu din spațiul de expunere al Muzeului Frederick Storck și Cecilia Cuțescu-Storck.

Emisiunea de mărci poștale este completată de 1 plic prima zi, iar ca forme de machetare au fost folosite coala de 40 timbre și minicoala de 8 timbre, 1 vinietă și o coliţă dantelată.

SlabAcceptabilOKBunExcelent fără voturi
Încarc...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Acesta este un blog colaborativ, deschis tuturor. Daca doresti sa participi, vezi detalii.

Adresa de e-mail pentru abonare:

Este posibila si abonare prin RSS

Serviciu oferit de FeedBurner

Meta

Fani pe Facebook