România-Brazilia, Sculpturi: Eva
Romfilatelia închide anul filatelic 2015 cu un proiect comun România–Brazilia, dedicat artei și implicit, sculpturii, ce are ca temă personajul biblic Eva. Emisiunea de timbre vine să consolideze relațiile diplomatice cu Brazilia, stabilite la nivel de legație la 7 ianuarie 1928 și ridicate la rang de ambasadă la 9 mai 1974, și să întărească astfel punțile culturale, spirituale și economice deja existente între cele două popoare. Purtând titlul „România-Brazilia, Sculpturi: Eva”, emisiunea de mărci poștale este disponibilă spre vânzare începând de luni, 21 decembrie 2015.
Marca poștală cu valoarea nominală de 1,00 leu prezintă sculptura Eva, operă realizată de sculptorul român Gheorghe Leonida și aflată în patrimoniul Muzeului Național de Artă al României, fiind expusă pe spațiul verde din fața fostului Palat Regal. Nudul de tânără femeie, redat într-o manieră clasicizantă, a fost surprins de artist într-o postură dinamică: corpul arcuit spre dreapta, mâna dreaptă ridicată spre chip și capul grațios, cu părul prins în coc, ușor aplecat asupra mărului pe care îl ține în mână. Sculptura este remarcabilă prin finețea execuției, rigurozitatea compoziției formelor și minuțiozitatea cu care sunt redate detaliile.
Gheorghe Leonida a avut totodată un rol important în modernizarea culturală a Braziliei, punându-și amprenta pe cea mai cunoscută emblemă artistică a țării. El a contribuit astfel la crearea impozantului simbol al orașului Rio de Janeiro, statuia lui Hristos Mântuitorul, unde a fost angajat să sculpteze chipul statuii.
Pe timbrul cu valoarea nominală de 9,10 lei o regăsim pe Eva în viziunea sculptorului brazilian Victor Brecheret, a cărui operă combină tehnici specifice modernismului din țara sa natală, Italia, și motive vizuale din arta populară braziliană, multe dintre subiectele sale fiind personaje din Biblie sau din mitologia clasică. Achiziționată de primăria São Paulo în 1921, sculptura Eva o înfățișează pe mama omenirii într-o compoziție dinamică, datorată orientării diferite a capului și corpului. Structura sa este complexă și rafinată, îmbibată cu putere și dramatism.
Cele două timbre ale emisiunii sunt completate de un plic prima zi, iar ca forme de machetare au fost folosite coala de 32 de timbre și minicoala de 6 timbre cu manșetă ilustrată.