18 decembrie 2018

Pe calea răsăritului

La începutul lunii decembrie, Vasi Cojocaru-Vulcan a publicat al doilea său volum de poezie, „Pe calea răsăritului”, o colecție de versuri haiku.



Radu Ilarion Munteanu spune în prefața la volumul „Pe calea răsăritului”:

Volumul de față e un adevărat compendiu taxonomic. Aproape jumătate din piese sunt haiku, unele în format riguros, altele libere, într-un cocktail armonic. Apoi un capitol de gogyohka (formă fixă de 5 versuri, mai rar de 4, creată în Japonia de Enta Kusakabe, fără reguli în ce priveşte numărul de silabe), urmat, în final, de un calup de tanka (7 versuri, ultimele 2 fiind adăugate unui haiku), sedoka (6 versuri, un soi de dublu haiku) şi katauta, fără marcaj prin titlu. Cine n-a auzit decât de haiku are prilejul de a-şi lărgi orizontul.

Dar importantă e impresia de lectură. Textul e simultan diafan, profund, reflexiv şi cu stropul bine dozat de humor. Bref, reprezintă, dincolo de valoarea estetică în sine, un exerciţiu de înţelegere a ethosului poetic japonez.

Poezia japoneză în forme fixe poate fi încadrată formal în ceea ce s-ar numi micropoezie. Termen chiar utilizat pe diferite websituri de gen. Un cuvânt înainte care să nu contrasteze are obligaţia lapidarităţii. Non multa, sed multum. De altfel dictonul latin este cel mai adecvat motto la orice culegere de gen.

Ne vom mărgini, aşadar, la doar câteva exemple. Volumul debutează cu un haiku riguros, care poate fi interpretat ca ars poetica:

arta mea toată
scrisă pe coji de ouă –
un vis într-alt vis.

Alt item citează, abil, ca vers intermediar, titlul unui volum de poezii publicat anterior de autor („Coliba mea de ceamur”, Editura Colorama, 2017):

arșița zilei –
coliba mea de ceamur
încă departe.

Dacă aceste poeme definitorii sunt formal riguroase, poetul reuşeşte performanţa unui text minimalist 2-3-2, cu muzicalitate şi ritm perfect japoneze. Plus rezonanta versului final, tipică pentru haiku:

ceaiul
rece-amar –
singur.

Poate ar merita citate şi exemple din celelalte forme folosite, dar ne-am contrazice în ce priveşte necesara concentrare a acestui text introductiv. Pe care autorul îl va intitula ad libitum.

Una peste alta, dacă poezia japoneză în forme fixe a cunoscut o dezvoltare intensiv-extensivă dupa 89, Vasi Cojocaru-Vulcan, sosit mai târziu la dans, promite a deveni un lider reprezentativ de gen.

SlabAcceptabilOKBunExcelent 1 voturi
Încarc...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Acesta este un blog colaborativ, deschis tuturor. Daca doresti sa participi, vezi detalii.

Adresa de e-mail pentru abonare:

Este posibila si abonare prin RSS

Serviciu oferit de FeedBurner

Meta

Fani pe Facebook