Modele de comportament în secolul al XVIII-lea
Muzeul Naţional de Artă al României invită tinerii cu vârste cuprinse între 14 şi 18 ani să participe sâmbătă, 28 februarie 2015, de la ora 11:00, la o întâlnire interactivă în expoziţia „Modele de comportament în secolul al XVIII-lea”, deschisă în corpul Ştirbei al MNAR. Întâlnirea este moderată de Mălina Conţu, curatorul expoziţiei şi specialist în cadrul Biroului de Artă Europeană şi Arte Decorative al MNAR.
Participarea se face doar pe bază de programare la telefon la 021.314.81.19 sau prin e-mail la programari@art.museum.ro, în limita locurilor disponibile. Se plăteşte biletul de acces în expoziţie.
Fără a avea cunoştinţe de psihanaliză sau inteligenţă emoţională, domenii care au readus recent în discuţie rolul important al formării unor deprinderi încă de la naştere, Jean-Jacques Rousseau afirma în secolul al XVIII-lea că „educaţia copilului începe odată cu naşterea” pentru a conduce la o bună dezvoltare ulterioară a acestuia şi la o bună integrare socială. Pornind de la cele patru secţiuni ale expoziţiei (relaţia mamă-copil, capacitatea de integrare socială, relaţionarea cu propriile sentimente şi cunoaşterea de sine prin modelele culturale) se va discuta despre importanţa alegerilor pe care le facem în adolescenţă şi repercusiunile lor de mai târziu.
Tot sâmbătă, 28 februarie 2015, de la ora 13:30, curatorul expoziţiei „Modele de comportament în secolul al XVIII-lea” susţine şi o vizită cu ghidaj gratuit.
Participarea se face doar pe bază de programare la telefon la 021.314.81.19 sau prin e-mail la programari@art.museum.ro. Se plăteşte doar biletul de acces în expoziţie, fără taxa de ghidaj obişnuită.
Expoziţia „Modele de comportament în secolul al XVIII-lea” poate fi vizitată până pe 19 aprilie 2015 şi cuprinde o sută cinzeci şi şapte de lucrări din patrimoniul Muzeului Naţional de Artă al României, expuse pentru prima dată şi valorificate dintr-o perspectivă interdisciplinară, definitorie pentru perioada Iluminismului. Majoritatea gravuri, lucrările sunt relevante pentru normele de conduită în spaţiul public şi domestic al secolului al XVIII-lea şi, într-o anumită măsură, pentru contextul educaţional actual.
Apariţia şi dezvoltarea spaţiului public în Epoca Luminilor a generat o preocupare crescândă a moraliştilor pentru conturarea unor modele de comportament. Aceste idei au constituit după Revoluţia franceză din anul 1789 baza sistemului de educaţie francez, devenit un model pentru majoritatea programelor de învăţământ.
În afara mesajului educaţional, adesea moralizator, lucrările prezentate în expunere se disting şi prin calitatea execuţiei, fiind reprezentative pentru epoca de înflorire a stampei, o perioadă de maxim rafinament al tehnicii. Gravurile reflectă un interes crescut pentru artă şi reproduc, în mare parte, picturi celebre ale unor mari artişti ai vremii, precum: Jean-Honoré Fragonard, François Boucher, Jean-Baptiste Le Prince, Jean-Baptiste Huet şi William Hogarth.