2 februarie 2010

Magia din spatele filmului Avatar

Oamenii de pretutindeni au fost captivaţi de uimitoarele efecte speciale folosite în filmul regizat de James Cameron. Criticii au exclamat la unison că nu mai există niciun alt film ca „Avatar”. Suma încasată din vânzările de bilete la nivel mondial a depăşit deja cifra de 2 miliarde de dolari. Dar oare cum se realizează o astfel de super-producţie?



Weta Digital, un studio de efecte speciale din Noua Zeelandă, cunoscut şi pentru participarea la „Stăpânul inelelor”, este responsabil pentru aducerea la viaţă a minunatei lumi virtuale de pe planeta Pandora. Studioul se află în mijlocul unui uriaş campus de studiouri şi cabine de sunet din Miramar (suburbie a capitalei Wellington). Proiectul a început acum 15 ani, inspirat de regizorul Peter Jackson, ca şi de Richard Taylor şi Jamie Selkirk, profesionişti în efecte speciale. De atunci, patru premii Oscar au atras atenţia asupra micii localităţi, dar nimic nu se compară cu atenţia adusă de blockbuster-ul „Avatar”.

Tehnologia HP a jucat un rol cheie în producţia filmului regizat de James Cameron. Supercomputerul folosit de Weta Digital s-a bazat pe un ansamblu de 2.176 de servere blade HP ProLiant BL2x220c. În comparație cu un sistem clasic, cei care apelează la servere blade economisesc spațiu şi energie electrică. Sistemul dispune de aproximativ 40.000 de procesoare şi 104 TB de memorie (adică 106496 GB!).

Practic, Weta Digital este formată din două companii: Weta Workshop şi Weta Digital. Prima adună o echipă de artişti care creează modele fizice; a doua creează efecte speciale pentru reclame, filme de scurtmetraj şi filme precum „Avatar” şi „Stăpânul inelelor”. Cu ajutorul programelor 3D de la Maya sau RenderMan de la Pixar, artiştii digitali transformă viziunea unui regizor într-o imagine. Ei lucrează cu diferite versiuni a acestei imagini pentru a obţine cea mai bună mişcare şi cea mai bună lumină. Nu e ceva nou pentru industria cinematografică, doar că, acum, uneltele sunt diferite.

Activitatea principală într-un centru de date pentru efecte speciale se numeşte „rendering” („redare”) şi este procesul de transformare a descrierii digitale a unei imagini într-una nouă, care poate fi salvată pe disc şi apoi transferată pe peliculă. Calculatoarele care efectuează acest proces poartă numele de „render walls” („pereţi de redare”). Joe Wilkie este „manager wrangler” în cadrul studioului Weta. „Wrangler” este un termen vechi, dar încă folosit în industria filmului. Sensul iniţial al termenului se referea la oamenii care adunau caii şi alte animale în filmele western. În acest caz, Wilkie este cel care adună fişiere digitale în loc de animale: „Fiecare bucăţică a unui film trebuie pusă laolaltă cu celelalte.” În perioada de vârf în care lucra la „Avatar”, Joe Wilkie ţinea în frâu mai mult de 10.000 de activităţi şi între 1.3 şi 1.4 milioane de sarcini pe zi. Fiecare cadru din cele 24 per secundă, câte există în film, era repetat de mii de ori de către artiştii care se ocupau de efectele speciale. A fost nevoie de nenumărate ore pentru ca respectivele cadre să fie realizate aşa cum se dorea.

Varianta finală a peliculei regizate de James Cameron este una imperfectă, dacă o comparăm cu operaţiunile prin care a trecut. Fiecare secundă transferată pe peliculă, plecând de la 12 MB per cadru, are în original 288 MB, deci 17,28 GB per minut. Dacă scădem genericul de la finalul filmului de 166 de minute, înţelegem mai bine în ce constă produsul pe care-l urmărim la cinema sau acasă. Magia blockbuster-ului Avatar vine din atenţia acordată fiecăruia dintre cele 240.000 de cadre care apar în versiunea finală.

Critica a elogiat filmul. New York Magazine a avut o cronică entuziastă: „Ce spectacol! Avatar este ameţitor, acaparator, un adevărat vertij… Am rămas fără epitete la o oră după începerea filmului de 161 de minute.”

Nici Los Angeles Times nu s-a lăsat mai prejos: „Şocul şi fascinaţia filmului te obligă să îl urmăreşti. Nu aţi mai văzut niciodată ceva asemănător.”

În Time Magazine s-a scris despre „Avatar” că „va defini, mulţi ani de-acum încolo, ce poate face un film.”

Philadelphia Inquirer a punctat: „Combinând cele mai noi metode de filmare cu o poveste verificată şi o sensibilitate de iubitor de jocuri… filmul acesta e pur şi simplu trăsnet.”

Articol şi subtitrare realizate de Ioana Ioniţă (masterand MTTLC)

SlabAcceptabilOKBunExcelent 1 voturi
Încarc...

Un comentariu la Magia din spatele filmului Avatar

  1. ANA a spus:

    Imi place filmul acesta mult de tot!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Acesta este un blog colaborativ, deschis tuturor. Daca doresti sa participi, vezi detalii.

Adresa de e-mail pentru abonare:

Este posibila si abonare prin RSS

Serviciu oferit de FeedBurner

Meta

Fani pe Facebook