17 septembrie 2019

Luminile Veneţiei

Marţi, 17 septembrie 2019, la ora 18:00, Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia organizează, în prezenţa artistului vizual George Păunescu, vernisajul expoziţiei de pictură „Luminile Veneţiei” („Luci di Venezia”). Expoziţia aduce în atenţia publicului, în perioada 17–30 septembrie 2019, în Mica Galerie a Institutului, situată în Cannaregio 2212, 30121 Venezia (VE), 25 de lucrări, ulei pe pânză şi tempera pe carton, cele mai multe dintre acestea lucrate pentru expoziţia personală din oraşul lagunar, ce surprind instantanee peisagistice reprezentative pentru oraşul istoric italian.



Expoziţia prezintă publicului pitorescul peisajului din Veneţia, reflectat în lucrările pictorului George Păunescu, considerat de critica de specialitate unul dintre talentaţii şi inspiraţii artişti promotori ai picturii peisagistice în cadrul artei contemporane din România. Universul peisajului veneţian este abordat prin filtrul personalităţii şi stilisticii artistului, într-o prezentare analitică centrată pe melancolia şi misterul locurilor veneţiene, ale căror particularităţi arhitecturale tradiţionale au rămas nealterate de trecerea timpului.

Principala sursă de inspiraţie a artistului, pentru această serie de lucrări, o constituie edificiile, canalele şi piaţetele Veneţiei, un areal cu o puternică încărcătură istorică. Celebra Piaţă San Marco, unde putem observa şi faimosul Campanile, Palatul Dogilor, ca şi edificiile ce se înşiră de-a lungul spectaculoaselor canale ale oraşului, ne oferă numeroase exemple elocvente de arhitectură italiană tradiţională de factură veneţiană.

Proporţiile, formele, volumetria şi materialele de construcţie autohtone, surprinse prin intermediul procedeelor plastice, sunt elementele ce ilustrează pe simeză o imagine sugestivă a identităţii urbane veneţiene. Imaginile clădirilor reflectate în apă, realizate printr-o tehnică minuţioasă, ni se înfăţişează în lumini şi umbre alungite, adesea redate în tuşe misterioase. Toată această lume cu rădăcini în veacurile antichităţii târzii, atipică pentru contemporaneitatea tehnologizată, este surprinsă în note cromatice care menţin vie frumuseţea firească şi curată, ce pare a nu se disipa odată cu trecerea timpului istoric.

Prof. univ. dr. Ioan Iovan, critic de artă, spune:

O vocaţie a peisajului natural: un autentic simţ al peisajului natural, dovedit de artiştii precum George Păunescu, arată convingător că filonul originar al picturii româneşti, cel început de Nicolae Grigorescu şi Ioan Andreescu, este încă valabil şi fertil. În pictura pe care o practică, George Păunescu respectă cele două direcţii, grigoresciană circumscrisă pitorescului şi regimului diurn, şi cea andreesciană, aparţinând melancoliei şi regimului crepuscular, dar le combină şi realizează o simeză prin care dă curs unui timp luminos şi cald al după-amiezilor de vară. Chiar dacă, uneori, pictează şi iarna, predomină peisajul estival, cel al bucuriilor, al sevelor vii care pulsează mustos în lucruri, împlinit cu vagi presimţiri ale serii care va veni şi ale toamnei care se anunţă prin tonalitatea luminii.

Priveliştile urbane, când apar, deţin, la fel, savori şi spectaculozităţi de formă convenite cromatic şi conservate în aceeaşi dominantă constantă şi blândă. Formele îşi joacă luminile în culori mişcate, într-o scăzută fierbere tonală. Jocul de lumini şi umbre întreţine vie dinamica oricărui câmp vizual. Casele, străzile, pieţele, podurile reflexele se grăbesc să-şi ofere formele, dar o fac deschis, aproape pierzându-şi contururile în jubilaţii coloristice […].

SlabAcceptabilOKBunExcelent fără voturi
Încarc...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Acesta este un blog colaborativ, deschis tuturor. Daca doresti sa participi, vezi detalii.

Adresa de e-mail pentru abonare:

Este posibila si abonare prin RSS

Serviciu oferit de FeedBurner

Meta

Fani pe Facebook