Locomotive, mocăniţe
Pentru pasionații de tehnică, dar și de tradiții, Romfilatelia introduce în circulație emisiunea de mărci poștale „Locomotive, mocănițe”, disponibilă începând de vineri, 24 august 2018, în magazinele Romfilatelia.
Pe timbrele emisiunii sunt ilustrate unele dintre mocănițele reprezentative ale României. Celebră, atât în țară, cât și în străinătate, mocănița este un tren de linie îngustă, dirijat de o locomotivă cu aburi. Acesta circulă în regiunile de munte, în trecut asigurând transportul mărfurilor și în special al lemnelor. Numele acestui pitoresc mijloc de transport se datorează mocanilor, așa cum sunt denumiți localnicii din zona Munților Apuseni. Calea ferată îngustă care traversa Apusenii s-a înființat între anii 1910-1912.
Mocănița, atracție turistică de un farmec aparte, s-a păstrat peste timp, astfel încât, astăzi, a devenit un obiectiv turistic apreciat, un mijloc de transport care oferă turistului posibilitatea de a admira peisaje unice, într-o manieră inedită.
Pe timbrul cu valoarea nominală de 1,60 lei este reprodusă „Mocănița Brad-Crișcior”, inaugurată în anul 1907. Scopul mocăniței era acela de a asigura transportul cărbunelui, activitate derulată peste 90 de ani, până în 1998. Începând cu anul 2001, linia a fost valorificată turistic. Cei 7 km dintre Brad și Crișcior se parcurg în aproximativ o jumătate de oră. Mocănița circulă în fiecare an înainte de Crăciun, de Paști și de „Zilele Bradului”.
„Mocănița Moldovița” este ilustrată pe timbrul cu valoarea nominală de 7 lei. Botezată de localnici Huțulca, reprezintă pentru turiști o ocazie ideală de a admira minunatele peisaje naturale din această parte a Bucovinei. Calea ferată cu ecartament îngust de la Moldovița a fost construită de un proprietar de gater din München, Louis Ortieb. A fost dată în folosință în anul 1888, pentru transport de masă lemnoasă, de la pădure la gater. Huțulca de la Moldovița circulă astăzi pe un traseu de 12 km.
Timbrul cu valoarea nominală de 8,50 lei ilustrează „Mocănița Sovata”. Aceasta face parte din lotul de zece locomotive construite în anul 1949, la fabrica Chrzanowo din Polonia, din care două au ajuns în România. Au fost conservate până în anul 2011, în depoul Sibiu. Garnitura de tren are trei vagoane, două închise și unul tip gondolă. Vagonul gondolă a fost construit în 1953, iar celelalte două în anii 1985 și 1991. Traseul mocăniței de la Sovata are o lungime de 14 km, iar durata călătoriei dus-întors este de aproximativ două ore.
„Mocănița Valea Vaserului”, reprezentată pe timbrul cu valoarea nominală de 12 lei, are unul dintre traseele cele mai lungi din România, respectiv o cursă de aproximativ 21,6 km. Aceasta se numără printre ultimele construite în țară, fiind inaugurată în 1933, la aproape 30 de ani după prima mocăniță dată în folosință în România. Străbate valea pitorească a râului Vaser, de la Vișeu de Sus până la Paltin, lângă granița cu Ucraina. Drumul prin munți se face alene, cu opriri periodice pentru realimentare cu apă. De menționat faptul că, din 2007, Valea Vaserului face parte din Parcul Natural Munții Maramureșului, oferind vizitatorilor călătorii de neuitat, în locuri pitorești.
Timbrul coliței dantelate, cu valoarea nominală de 19 lei, redă „Mocănița Covasna-Comandău”. Folosită inițial pentru transportul buștenilor din pădure, a fost inaugurată în anul 1890. Aceasta face un ocol al localităților Comandău și Covasna, numărându-se printre atracțiile stațiunii. Linia de cale ferată de aici a fost renovată și reinaugurată începând cu anul 2007.
Emisiunea este completată setul de două plicuri prima zi și setul de patru cărți poștale maxime, iar ca forme de machetare au fost folosite coala de 32 de timbre (rândul 5 cu tête-bêche), minicoala de 5 timbre + 1 vinietă, blocul de 4 timbre și colița dantelată. Albumul filatelic este realizat în tiraj limitat de 249 exemplare și este echipat cu blocul de 4 timbre al emisiunii, numerotat de la 001 la 249 și setul de două plicuri „prima zi” având ștampila „prima zi” aplicată în clar cu folio, numerotate de la 226 la 474.