Intrarea Soarelui
Joi, 18 decembrie 2008, de la ora 18:00, Editura Polirom organizează lansarea celui mai recent roman al Ceciliei Ştefănescu: „Intrarea Soarelui„. Evenimentul are loc la Librăria Cărtureşti Verona (la subsol). Volumul va fi prezentat de Mircea Cărtărescu, Ion Manolescu şi T.O. Bobe.
„Intrarea Soarelui” îl are ca protagonist pe Sal, un băiat de 12 ani, cu o inteligenţă ieşită din comun, care-şi trăieşte prima experienţă de dragoste. Într-o după-amiază de vară, prinzându-l ploaia în drum spre prietena lui, Emi, Sal se adăposteşte în scara unui bloc şi, condus de un miros puternic, coboară în subsol, unde dă peste cadavrul unei femei tinere şi foarte frumoase. Încetul cu încetul, Sal va încerca să descopere misterul acestui cadavru şi, concomitent, va înainta în relaţia lui amoroasă cu Emi, o relaţie ciudată, care se desfăşoară în paralel cu legatura adulterină a unui cuplu matur, de care Sal se loveşte într-un mod repetat. Pe măsură ce povestea de dragoste cu Emi evoluează, Sal încearcă din răsputeri nu numai s-o ascundă de ochii ironici ai prietenilor de cartier, dar şi de părinţi – ale căror decizii le-ar putea zdruncina mica armonie -, dezvoltând astfel o adevărată conştiinţă adulterină, care poate fi observată, pe de altă parte, în practică, la cuplul celor doi adulţi. Legăturile între adulţi şi cei doi copii, pe de o parte, şi cadavrul descoperit de Sal, pe de alta, sunt mult mai adânci şi mai complicate decât par la început. „Intrarea Soarelui” e un roman despre rădăcinile adulterului şi despre destinul unui băiat excepţional care, datorită capacităţilor sale, are puterea de a vedea cu ochii minţii propriul viitor.
Cecilia Ştefănescu spune:
E posibil ca toată liniştea, cuminţenia şi tihna de acum să fie înlocuite într-o fracţiune de groază şi desfrâu şi tulburare? E posibil să visezi şi, sculându-te într-o dimineaţă, scăldată de soare şi plină de promisiuni, tot ce ai înţeles şi ai trăit până atunci să dispară? M-am gândit că e momentul să transform neîntreruptele confesiuni autobiografice de care e plină literatura azi în fabulaţii despre ce ar fi fost viaţa unui personaj care ar fi putut, la fel de bine, să-mi poarte sau să-ţi poarte numele. M-am gândit să scriu despre toate acele lucruri despre care literatura contemporană nu mai are poftă să vorbească pentru că pare sastisită. Pe care le-a băgat sub preşul istoriei şi pe care le ignoră, cu o conştienţă superioară. E un pariu pe care îl fac cu modele şi cu propriile mele prejudecăţi. Fără îndoială, un roman de dragoste, în care am topit puţină dragoste din literatură română.
Cecilia Ştefănescu s-a născut pe 6 iulie 1975. A absolvit Facultatea de Litere, Universitatea Bucureşti, şi Masterul în Teoria Literaturii şi Literatură Comparată al aceleiaşi facultăţi. A debutat cu romanul „Legături bolnăvicioase”, apărut în două ediţii (Editura Polirom, 2006; Editura Paralela 45, 2002). Romanul a apărut în Franţa, Ed. Phebus, 2006, în traducerea lui Laure Hinckel. Cartea a fost ecranizată, în regia lui Tudor Giurgiu, iar filmul cu acelaşi nume a fost selecţionat în secţiunea Panorama a Festivalului de Film de la Berlin, la Kalovy Vary, Chicago şi a rulat în peste 20 de ţări. În 2005, a participat, alături de alţi 11 scriitori din România, la Les Belles etrangeres, manifestare organizată de Centre National du Livre şi Ministerul Culturii din Franţa şi dedicată, în acel an, României. Un fragment din romanul „Intrarea Soarelui” a apărut în antologia „Les Belles etrangeres”, ed. L’Inventaire, 2005, trad. fr. de Laure Hinckel, şi „Des Soleils Differents”, ed. L’Inventaire, 2008, trad. fr. de Laure Hinckel. A avut lecturi publice în Franţa, Germania, Spania, Elveţia, Polonia. În 2007, a beneficiat de o rezidenţă de creaţie oferită de Primăria din Paris. A mai apărut în 1998 în volumul colectiv „Ferestre 98” şi a semnat, alături de alţi autori români, în cartea-experiment „Tescani 40238”. A scris editoriale lunar în ediţia în limba română a revistei Elle şi a colaborat pentru săptămânalul Le Monde Diplomatique, ediţia în limba română.