Contrabasul
La Humanitas Multimedia a apărut primul audiobook din Colecţia de Teatru. Este vorba despre piesa „Contrabasul” de Patrick Süskind, în lectura inconfundabilă a maestrului Radu Beligan.
Piesa de teatru „Contrabasul”, care marchează debutul scriitorului Patrick Süskind, este construită în jurul unui singur personaj – un contrabasist. Tradusă în peste douăzeci de limbi, piesa este un monolog în care sunt prezentate cu mult umor şi ironie consideraţiile subiective referitoare la universul muzicii clasice ale unui interpret aparent plictisit de meseria lui şi uşor ameţit de bere.
Iată un fragment edficator:
Frustrările, neîmplinirile, visurile şi dorinţele sale intime trăite alături de obiectul neînsufleţit care îl însoţeşte şi îl veghează pretutindeni – contrabasul, instrumentul muzical pe care îl iubeşte şi îl urăşte deopotrivă – sunt treptat dezvăluite. Sentimentele sale contradictorii se răsfrâng nu doar asupra contrabasului, ci şi asupra compozitorilor cunoscuţi, a femeii iubite şi chiar a lui însuşi, simţindu-se când ax central al orchestrei filarmonicii naţionale, când simplu funcţionar lipsit de talent. În oricare dintre situaţii, umorul subtil al personajului, dublat de interpretarea remarcabilă a maestrului Radu Beligan, transformă ascultătorul într-un partener de dialog, transpus pe scena imaginară, lângă contrabas.
Premiera spectacolului „Contrabasul” a avut loc pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti în anul 1987, avându-l ca interpret pe Radu Beligan.
Radu Beligan precizează:
Contrabasul este instrumentul cel mai mare, cel mai puternic, cel mai frumos şi indispensabil unei orchestre, spune la început contrabasistul. Curând însă după acest elogiu pompos, începe să ne vorbească de toate frustrările şi reprosurile pe care i le aduce, ca instrumentist şi ca om. Şi, încetul cu încetul, ura, la început înăbuşită, faţă de acest stânjenitor tovarăş de viaţă se dezlănţuie până la nebunie…
Scriitorul elveţian de origine germană Patrick Süskind s-a născut în 1949 la Ambach, în Bavaria. În perioada 1968–1974 a studiat istorie medievală şi modernă la München şi la Aix-en-Provence, în Franţa. Şi-a încercat mai întâi condeiul în dramaturgie: piesa „Der Kontrabass” (1981) a fost jucată cu succes în Germania, Elveţia, Marea Britanie şi SUA. Celebritatea i-a adus-o primul său roman, „Das Parfum. Die Geschichte eines Morders” (1985; în româneşte „Parfumul„, Humanitas, 2000), care a devenit peste noapte un bestseller internaţional şi care a fost ecranizat în regia lui Tom Tykwer, câştigând numeroase premii. Alte scrieri reprezentative ale lui Patrick Süskind sunt „Die Taube” (1990; în româneşte „Porumbelul”, Humanitas, 2003), „Die Geschichte von Herrn Sommer” („Povestea domnului Sommer”, 1991), „Drei Geschichten und eine Betrachtung” („Trei povestiri şi o reflecţie”, 1995), „Rossini oder die mörderische Frage, wer mit wem schlief” (1997, cu Helmut Dietl) şi eseul „Despre iubire şi moarte” (apărut în anul 2008 la Humanitas).