21 februarie 2018

Brâncuşi: Lecţia despre Infinit

Prin proiectul „Brâncuși: Lecția despre Infinit” (“A Lesson on the Infinite”), ICR New York sărbătorește împlinirea a 142 de ani de la nașterea marelui sculptor român Constantin Brâncuși (n. 19 februarie 1876, Hobița-Peștișani, Gorj – m. 16 martie 1957, Paris), artistul care, prin viziunea sa de maximă originalitate, a revoluționat sculptura secolului XX. 

După evenimentele de succes din ultimii doi ani, ICR New York marchează în 2018, pentru a treia oară consecutiv, aniversarea nașterii lui Brâncuși, de data aceasta printr-un eveniment-duplex, care se desfășoară în două etape, continuând excelenta colaborare, inițiată anul trecut, dintre ICR New York și The Solomon R. Guggenheim Museum din New York, pentru noua prezentare a operelor lui Brâncuși.

Prima etapă se desfășoară la Guggenheim Museum, în data de joi, 22 februarie 2018, chiar în spațiul muzeului care găzduiește actualmente marea expoziție Brâncuși din cadrul colecției permanente – expoziție susținută de ICR New York, printr-un proiect major al anului 2017.

Evenimentul constă într-un tur privat al expoziției Brâncuși, oferit cu generozitate unui număr de circa 20 de invitați speciali ai ICR New York de către domnul David Horowitz, din echipa de curatori ai Guggenheim Museum. Participarea se face exclusiv pe bază de invitație.

Sunt vizionate cele opt opere revoluționare ale lui Brâncuși, executate în lemn și marmură: „The Sorceress” („La sorcière”)/”Vrăjitoarea”, 1916-24, expusă pe „Watchdog” („Chien de garde”)/”Câine de pază”, 1916; „King of Kings” („Le roi des rois”)/”Regele Regilor”, cca. 1938;  „Muse” („La muse”)/”Muza”, 1912, expusă pe „Oak base” („Soclu de stejar”), 1920; „Adam and Eve” („Adam et Eve”)/”Adam și Eva”, 1921; „The Miracle (Seal [I])” („Le Miracle”)/”Miracolul (Foca [I])”, 1930-32, și „Flying Turtle” („Țestoasa zburătoare”), 1940-45, precum și seria de fotografii ale atelierului lui Brâncuși, din Paris, și ale operelor sale in situ, realizate de Man Ray, Edward Steichen, Wayne F. Miller și de Brâncuși însuși – fotografii expuse pe pereții sălii de expoziție. 

A doua etapă a proiectului are loc în ziua următoare, în data de vineri, 23 februarie 2018, de la ora 19:00, la sediul ICR New York, și cuprinde o suită de manifestări. 

Intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.

Evenimentul debutează cu proiecția unui slideshow, realizat special de ICR New York, cu imagini din expoziția Brâncuși de la Guggenheim Museum din New York, susținută de ICR New York. Deschisă la data de 17 martie 2017, expoziția a fost programată inițial până la data de 3 ianuarie 2018. Datorită succesului de public și ecourilor pe care încă le stârnește, expoziția a fost prelungită și este, astfel, deschisă în prezent, putând fi vizionată chiar la data aniversării nașterii lui Brâncuși. Continuarea expoziției Brâncuși de la Guggenheim Museum din New York devine, în acest fel, parte a actualei celebrări.

Urmează o prelegere a invitatului special al evenimentului, domnul Ian Jeffrey, autorul recentului articol „How Brancusi Influenced Frank Gehry’s Design for the Guggenheim Museum Bilbao”, postat pe blogul Muzeului Guggenheim (18 ianuarie 2018); prelegere are ca subiect modul în care Brâncuși l-a influențat pe arhitectul Frank Gehry la conceperea Muzeului Guggenheim din Bilbao (Spania).

Ian Jeffrey asigură ghidajul de specialitate pentru vizitatorii expoziției Brâncuși de la Guggenheim Museum – expoziție care reprezintă tema prelegerii sale, purtând titlul articolului sus-menționat. De asemenea, invitatul special de la Guggenheim Museum împărtășește publicului experiența sa unică de a veni în contact și de a discuta cu vizitatorii expoziției. 

Programul continuă cu vizionarea filmului „Constantin Brâncuși – Coloana sau lecția despre infinit” (2001, 45 minute), regizat de Laurențiu Damian (imaginea: Doru Segall, Mălin Muşatescu, Dănuţ Pădure; comentariul: Sorana Georgescu-Gorjan). Filmul a fost distins, în 2002, cu Premiul Uniunii Cineaștilor din România/UCIN pentru film documentar și este o coproducție Ministerul Culturii și Cultelor, Direcţia Generală Patrimoniu Cultural Naţional, CNC și Editura Video. 
 
Parte a ansamblului monumental al lui Brâncuși de la Târgu Jiu (1937-1938), alături de „Masa tăcerii”, „Poarta sărutului” și „Aleea scaunelor” (ansamblul conceput ca omagiu adus eroilor căzuți în timpul Primului Război Mondial și comandat lui Brâncuși de „Liga femeilor gorjene”), „Coloana fără sfârșit” („Coloana infinitului”) – după ce autoritățile comuniste au încercat să o demoleze – a fost restaurată în anii 1996-2000, sub coordonarea lui Radu Varia. În octombrie 1996, Coloana a fost demontată și, după patru ani de expertize tehnice, amplele lucrări de restaurare au fost iniţiate în toamna anului 2000 și s-au finalizat la începutul iernii aceluiași an, când  a fost reinstalată. Filmul lui Laurențiu Damian surprinde acest proces unic, în contextul mai larg al operei şi personalitaţii lui Constantin Brâncuşi. Pe lângă valoarea documentară, filmul combină perspectiva exegetică şi cea poetică. 

Prin ansamblul monumental de la Târgu Jiu, Brâncuși a realizat încă o operă de pionierat, deschizând calea către sculptura monumentală modernă de spațiu public și chiar către instalaționismul de mai târziu. 
 
De asemenea, are loc o expoziție de carte, cu volume provenind din fondul Bibliotecii ICR New York și din colecții private, dedicate operei și personalității lui Brâncuși, incluzând monografii și studii critice, în engleză, română și franceză, semnate, între alții, de Sidney Geist, Athena Tacha Spear, Ann Temkin, Friedrich Teja Bach, Margit Rowell, Doina Lemny, Marielle Tabart, Carmen Gimenez, Matthew Gale, Jerome Neutres, Barbu Brezianu, Ion Pogorilovschi, Petre Oprea, Cătălina Bogdan-Mateescu, A. Petringenaru, Cristian-Robert Velescu, Vasile G. Paleolog, Ștefan Georgescu-Gorjan, D. Bara ș.a. 

Expoziția de carte este dublată de o expoziție de imagini ale operelor lui Brâncuși aflate în importante colecții muzeale din SUA, la: Philadelphia Museum of Art; Museum of Modern Art (MoMA), Metropolitan Museum, Guggenheim Museum – toate din New York; The Art Institute of Chicago; The National Gallery of Art – Washington, D.C.; Seattle Art Museum; Harvard Art Museums (The Fogg Art Museum, the Busch-Reisinger Museum and the Arthur M. Sackler Museum) – Cambridge, MA; Yale University Art Gallery – New Haven, CT; Kykuit, The Rockefeller Estate – Sleepy Hollow, NY, ș.a.

Cele două expoziții sunt vernisate în ziua evenimentului și rămân deschise timp de două săptămâni, până la data de 9 martie 2018.
 
Evenimentul se înscrie în seria aniversărilor anuale ale lui Brâncuși, de când, acum trei ani, în 2016, ziua de 19 februarie – data de naștere a marelui sculptor – a fost declarată, prin lege, Sărbătoare Națională, în România.

SlabAcceptabilOKBunExcelent fără voturi
Încarc...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Acesta este un blog colaborativ, deschis tuturor. Daca doresti sa participi, vezi detalii.

Adresa de e-mail pentru abonare:

Este posibila si abonare prin RSS

Serviciu oferit de FeedBurner

Meta

Fani pe Facebook