Nuduri în pictura românească – Theodor Pallady
Romfilatelia continuă seria de emisiuni dedicate picturii românești și introduce în circulație, miercuri, 25 noiembrie 2020, emisiunea de mărci poștale intitulată „Nuduri în pictura românească”, în care sunt ilustrate opere de acest gen aparținând lui Theodor Pallady, disponibilă în magazinele Romfilatelia din țară și online.
Theodor Pallady (1871-1956) a studiat inițial ingineria la Politehnica din Dresda, dar, îndemnat și încurajat de cei care i-au recunoscut talentul, s-a îndreptat curând spre artă. A studiat, a lucrat și a expus mult la Paris, întorcându-se în țară în 1904. În pictura sa, influențată de simbolism, nudurile ocupă un loc aparte. Artistul ocolește contrastele violente de umbre și lumini, trasează conturul corpului feminin cu o linie netă și, mai ales, surprinde tulburător expresiile chipurilor femeilor – concentrate sau destinse, gânditoare, calme, visătoare – care le dezvăluie subtil viața interioară.
Pe primul timbru al emisiunii, având valoarea nominală de 2,20 lei, este reprodusă lucrarea „Toujours du Baudelaire”, un omagiu dedicat de Theodor Pallady marelui poet simbolist. Compoziția este îndrăzneață. Pictura înfățișează două nuduri de tinere femei – prima odihnindu-se pe canapea, iar a doua așezată pe un covor cu motive geometrice, sprijinindu-se în mâini – într-o ipostază relaxată, pline de senzualitate și dezinvoltură. Remarcabilă din punct de vedere artistic, lucrarea a fost pictată într-o gamă cromatică bazată pe contrastul cald-rece. Tabloul aparține Muzeului Național de Artă al României din București.
Al doilea timbru al emisiunii, având valoarea nominală de 3,30 lei, ilustrează tabloul „Femeie nud”. Compoziția strânge mănunchi, în mijlocul ei, silueta tinerei femei și buchetul de flori, între care pare că se țese un tainic dialog. Tonalitatea luminoasă a carnației, ale cărei ecouri se regăsesc în porțelanul vasului, este prețios pusă în valoare de nuanțele întunecate din jurul desenului. Tabloul aparține Muzeului Județean de Artă Prahova „Ion Ionescu-Quintus” din Ploiești.
Tabloul „Femeie pe canapea”, ilustrat pe cel de-al treilea timbru al seriei, cu valoarea nominală de 5 lei, face parte din ciclul de nuduri cu șosete gri și înfățișează o tânără femeie culcată pe o canapea, cu capul sprijinit pe brațul acesteia și un picior îndoit peste faldurile unei draperii verzi. Femeia este surprinsă într-o postură relaxată, care emană senzualitate și feminitate. Tabloul aparține Muzeului Național de Artă al României din București.
Pictura intitulată „Nud la mare”, care înfățișează o tânără femeie așezată pe plajă, la malul mării, este redată pe ultimul timbru al seriei, având valoarea nominală de 19 lei. Tânăra este redată într-o ipostază destinsă, ținându-și palma deasupra ochilor și scrutând melancolică zarea. Compoziția este echilibrată, desenul este riguros, iar paleta cromatică este bazată pe contrastul cald-rece. Tabloul aparține Muzeului Național de Artă al României din București.
Pe cele două plicuri prima zi a emisiunii este reprodusă pictura „Odaliscă”, ce înfățișează un nud de turcoaică tânără, stând turcește și fumând din narghilea. Silueta tinerei, extrem de expresivă, emană senzualitate, feminitate și dezinvoltură. Din punct de vedere plastic, lucrarea se remarcă printr-un desen riguros, o paletă cromatică bazată pe contrastul de complementaritate roșu-verde, precum și printr-o compoziție echilibrată. Tabloul aparține Muzeului Național de Artă al României din București.
Emisiunea de mărci poștale „Nuduri în pictura românească” este completată de două plicuri „prima zi”, coală de 20 timbre și minicoală de 4 timbre cu manșetă ilustrată.
Theodor Pallady, pictor de anvergură mondială ce merită a fi promovat cu mai multă vigoare de către specialiști și autorități. Inițiativa ROMFILATELIA este binevenită dar nu suficientă pentru cunoașterea marelui pictor.