Istoria ascunsă a unui portret-simbol – Tristan Tzara
Muzeul Național de Artă al României invită publicul, începând cu 17 august 2019, să viziteze mini expoziția–investigație „Istoria ascunsă a unui portret-simbol – Tristan Tzara” având ca temă misterioasa „dispariție” a portretului poetului avangardist Tristan Tzara, pictat de M.H. Maxy în 1924 și publicat în revista „Contimporanul” în același an. Cu acest prilej este lansată Caietele Galeriei de Artă Românească Modernă, o publicație periodică ce-și propune să comunice publicului ultimele studii și cercetări ale specialiștilor noștri. Primul număr este dedicat acestei expoziții.
Expoziția cuprinde „exponate probă” care documentează întregul proces de descoperire a unui tablou celebru, considerat dispărut de către cercetători, dar aflat în tot acest timp sub ochii noștri.
Intrigată de unele detalii ale lucrării, curatorul Monica Enache a pornit cercetarea de la presupunerea că „Portretul lui Tristan Tzara” aflat la MNAR a fost suprapus peste pictura din 1924. Propunându-și să elucideze această dilemă, curatorul povestește că:
Într-o primă etapă, împreună cu restauratorii laboratorului de pictură ulei al muzeului, am analizat pictura în lumină razantă, fapt ce a oferit un prim argument. Prin acest procedeu a devenit vizibil faptul că actuala compoziție este pictată peste o alta, iar volumele evidențiate în acest mod se suprapun pe traseele de bază ale compoziției din 1924, atât cât se poate decela examinând reproducerea din „Contimporanul”.
Cu concursul Institutului Național de Cercetare Dezvoltare în Optoelectronică – INOE 2000 s-a realizat o excelentă analiză cu raze X a picturii, care a permis confirmarea ipotezei.
În cadrul expoziției, publicul poate studia atât Portretul lui Tristan Tzara, cât și imagini ale picturii, realizate în lumină razantă și fluorescentă, alături de radiografii, toate probând prezența portretului interbelic dedesubtul celui care se poate admira astăzi în colecțiile MNAR.
De asemenea, se poate urmări și un material video înfățișând fragmente din retrospectiva M.H. Maxy (1965) de la Sala Dalles, momentul în care portretul a fost pentru prima dată expus după intervenția artistului, în varianta pe care o cunoaștem astăzi.
Expoziția este găzduită de Sala de grafică a Galeriei de Artă Românească Modernă, iar prrogramul de vizitare este miercuri-duminică, în intervalul 10:00-18:00. Accesul se face pe baza biletului de intrare în Galerie (15 lei – adulți, 7,5 lei – pensionari, gratuit pe timpul vacanțelor pentru elevi, 75% reducere pentru studenți, pe baza legitimației). Ora limită de acces este 17:00.