Inimă și alte preparate din carne
Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova reia proiectul Naveta culturală lansat la începutul anului 2020 și oprit la scurtă vreme de la debut din cauza situației epidemiologice. Astfel, sâmbătă, 21 august 2021, iubitorii de teatru din București pot călători în scop cultural la Craiova pentru a vedea spectacolul „Inimă și alte preparate din carne” de Dan Coman în regia lui Radu Afrim și scenografia semnată de Irina Moscu, producție recent câștigătoare a Premiului UNITER pentru cel mai bun spectacol în cadrul Galei UNITER 2021.
„Inimă și alte preparate din carne” a avut premiera la începutul lunii octombrie a anului 2020 și este un spectacol ce vorbește, după cum spune Dan Coman:
despre dragoste și despre praful colorat care se alege din ea. Despre fluturele-labrador care se zbate în zadar la capătul realității. Despre umorul involuntar și singurătatea voluntară. Despre adevăr, tandrețe și sex. Despre copii, poezie și cafea. Despre corp și despre cum duce el greul. Despre crizele mici izbucnite în plină criză. Despre frumusețe și despre sufletele tot mai uscate, întărite deja pe la margini. Despre plăcere și boală. Despre limbaj și despre cum se scurge culoarea din lucruri. Despre cuplurile de interior. Despre viața care atârnă la câțiva cm în afara noastră. Despre inimă și alte preparate din carne.
„Inimă și alte preparate din carne” este cea de a treia producție realizată de către regizorul Radu Afrim la Teatrul Național „Marin Sorescu„” din Craiova, după „Dacă am gândi cu voce tare” de Adnan Lugonić și „Casa cu suricate” de David Drábek.
Scenografia este semnată de Irina Moscu, sound design-ul este realizat de către Mihai Dobre, mişcarea scenică poartă amprenta Flaviei Giurgiu iar distribuția spectacolului este alcătuită din: Alex Calangiu, Ștefan Cepoi, Ramona Drăgulescu, Flavia Giurgiu, Romanița Ionescu, Geni Macsim, Ioana Florentina Manciu, Cătălin Mihai Miculeasa, Claudiu Mihail, Raluca Păun, Vlad Udrescu, Costinela Ungureanu, Petronela Zurba, Irina Danciu, Corina Oprea, Mihai Alexandru Purcaru, Sorin Gruia, Minela Popa, Florin Chirea.
Alina Epîngeac, Amfiteatru.com, consemnează:
„Inimă şi alte preparate din carne” este un spectacol precum o poveste de iubire: cu entuziasme candide, cu jocuri scornite de inteligenţa unor copii poznaşi, cu umor cinic, cu autoironie dulce-amară, cu trădări, cu tăceri care îşi strigă neputinţa, cu crize, cu depresii, cu angoase, cu amintiri păstrate în imagini perfecte, cu accidente grave care mutilează suflete involuntar şi o fericire blândă care oblojeşte preparatele din carne.
Iulia Popovici scrie în Observator cultural:
Timpurile pandemice sînt, la Coman și Afrim, nu o cauză, ci un turnesol, un potențator al crizelor personale, generator de gesturi și soluții contextuale – sînt legături mincinoase cărora pandemia le accelerează disoluția.
La Afrim și Coman, pandemia e o criză socială, cu efecte individuale de nebănuit, o criză de cuplu și de familie, în care dorința de a supraviețui, impulsul vital al sexualității și al nevoii de iubire se luptă cu noul, necunoscutul, distanțele, singurătatea, abandonul voluntar sau involuntar.
Horia Ghibuțiu spune în Blog de ziarist:
„Inimă și alte preparate din carne” va intra în istoria teatrului autohton ca o filă inconfundabilă din universurile scenice, vizuale și muzicale închipuite de Radu Afrim. Oglindește – vai, cum mai oglindește! – derivele noastre din vremea molimei. Ne face cu ochiul, referențial și ironic: „Între noi totul e bine”. E bine pe dracu!
Radu Afrim a profitat de izolare pentru a imagina un spectacol rotund, creativ și usturător până la lacrimi, în tușe groase și fine, în culori violente și pastelate, senzual și sarcastic, care pune în ramă excelentele texte ale lui Dan Coman, rezultând un tablou obsedant.
„Inimă și alte preparate din carne” e cea mai bună cronică a pandemiei. E completă. Și încep să cred că Radu Afrim e cel mai bun cronicar de eveniment pe care-l știu.
Iulia Popovici adaugă în Observator cultural:
Deși videourile care acompaniază spectacolul sînt remarcabile prin frumusețea poetică a imaginilor, spectacolul trăiește deplin din poveștile pe care le spune și prin jocul, de echipă și individual, al performerilor.