Heli
Pentru cei care nu au reuşit să vadă „Heli” în cadrul Festivalului Les Films de Cannes a Bucarest, thrillerul care a uimit juriul de la Cannes şi a stârnit o multitudine de controverse din partea criticilor internaţionali se lansează în cinematografele din România pe 8 noiembrie 2013.
Prima zi a festivalului Les Films de Cannes a Bucarest, ediţia a 4-a, a fost inaugurată de filmul „Heli” în prezenţa regizorului mexican Amat Escalante. Acesta a fost prezent la proiecţiile de vineri seară, alături de Cristian Mungiu şi Nick James (redactor-şef al prestigioasei publicaţii Sight & Sound), şi a răspuns întrebărilor publicului.
Puţin timid, cu o voce calmă, Escalante a explicat spectatorilor că, deşi filmul „Heli” conţine multă violenţă, intenţia lui este de a trece dincolo de ea pentru a descoperi ce află în spatele ei. Cruzimea scenelor nu este altceva decât „un proces de explorare pentru a observa şi a empatiza cu ce i se întâmplă victimei”.
Nick James spune că „Heli” este „puternic şi bine construit” şi că prezenţa violenţei nu împiedică frumuseţea filmului. Deşi „Heli” străbate subiectele cele mai cunoscute despre imaginea Mexicului macabru, spectatorul poate să respire uşurat datorită cadrelor unor spaţii deschise nemaipomenit de rafinate vizual.
Povestea începe printr-o serie de fapte banale, dar care indică venirea unei adevărate catastrofe. Drumul zilnic între fabrică şi casă străbătut de Heli – personajul principal. Povestea de dragoste puerilă între sora lui Heli, Estela, cu un cadet. Aici se poate observa pasiunea regizorului de când era mic pentru activităţile de zi cu zi, pe care majoritatea dintre noi nu le acodă nicio importanţă sau o semnificaţie aparte.
Familia lui Heli încearcă să stea unită, departe de vârtejul corupţiei şi al mafiei din Mexic, dar se pare că nu pentru mult timp. Heli o să se găsească în mijlocul unor circumstanţe ieşite din comun şi îl vor pune să treacă printr-un iad din care trebuie să iasă de unul singur. Tot calvarul porneşte de la relaţia Estelei cu Beto, când acesta se decide să fure drogurile confiscate de la superiorii săi din poliţie. Cu banii vizaţi îşi fac planuri de căsătorie. Situaţia se răstoarnă. Drama cade pe umerii lui Heli. Suspansul este la maxim. Membrii familiei lui Heli şi inclusiv el intră în vizorul mafiei. Odată intrat în cercul vicios al corupţiei, viaţa lui Heli se învârte la 360 de grade. Cere ajutorul autorităţilor, dar devine suspicios faţă de ele. În cine să aibă încredere într-o lume infectată de corupţie?
Spectatorii vor privi în oglindă faţa macabră a Mexicului arătată de Escalante în filmul său. Imaginile cu cadavre mutilate, spânzurate deasupra şoselelor, violenţele terifiante şi extreme, războaiele duse între cartelurile de droguri chiar se petrec în Mexicul de zi cu zi.
Chiar dacă este pe alocuri greu de privit, „deschide ochii pentru a nu rata spectacolul” (aşa cum spunea unul dintre personajele din film) fiindcă ceea ce o să vedem este chiar realitatea.
Actorii principali din Heli sunt ambii la prima lor experienţă pe platoul de filmare. Heli şi Estela sunt personaje interpretate de oameni obişnuiţi. Talentul lor este intuitiv şi se apropie de naturaleţe. Interesat este faptul că Escalante nu le-a oferit să citească textul integral pentru personajele lor. El a ales să le spună în fiecare zi ce trebuie să facă, precum o „surpriză”. În general, regizorul mexican lucrează cu nonactori, dar îi place să îi combine şi cu actori profesionişti.