28 iunie 2011

Teatrul lui Matei Vişniec

Miecuri, 29, şi joi, 30 iunie 2011, de la ora 20:30, Teatro dell’Angelo din Roma prezintă proiectul „Teatrul lui Matei Vişniec – Amprentă a timpurilor şi instrument de rezistenţă culturală”. Acesta este propus de Accademia di Romania, în colaborare cu Teatro dell’Argine / ITC Teatro di San Lazzaro şi cu CIMES (Centro di Musica e Spettacolo – Dipartimento di Musica e Spettacolo – Alma Mater Studiorum – Università di Bologna) şi are ca scop valorizarea atenţiei dedicate operei lui Matei Vişniec de către Universitatea şi mediile teatrale din Bologna.

Invitată de Accademia di Romania, Compagnia del Teatro dell’Argine pune în scenă un diptic format din spectacolele „Del sesso della donna come campo di battaglia nella guerra in Bosnia” / „Despre sexul femeii – câmp de luptă în războiul din Bosnia” şi „I cavalli alla finestra” / „Caii la fereastră”.

Spectacolul „Del sesso della donna come campo di battaglia nella guerra in Bosnia” se joacă în data de 29 iunie, începând cu ora 20:30, la Teatro dell’Angelo din Roma. Distribuţia este formată din Micaela Casalboni şi Giulia Franzaresi, regia e semnată de Nicola Bonazzi.

Un titlu îndrăneţ şi enigmatic pentru o poveste simplă şi emoţionantă care aduce în discuţie sfâşierile timpurilor noastre moderne. Două femei, Kate şi Dorra, se confruntă cu dificultăţile tragicului abuz suferit de cea din urmă. Scenariul e acela al războiului din fosta Iugoslavie. Kate, psiholog american, este chemată să ajute soldaţii care redeschid gropile comune; ea se ocupă de Dorra – o femeie tânără marcată în trup şi în suflet de violenţa prin care a trecut. În liniştea aseptică a unei clinici elveţiene, Dorra, după tăceri încăpăţânate şi furioase, reparcurge motivele urii seculare căreia i-a căzut victimă, în timp ce Kate notează progresele situaţiei ei, integrându-le cu observaţii teoretice despre pulsiunile de agresivitate ale bărbatului balcanic faţă de femeie. Când dorinţa de autodistrugere a Dorrei pare să prevaleze, un eveniment neaşteptat redeschide uşa speranţei. Matei Vişniec, unul dintre cei mai apreciaţi dramaturgi europeni, face o lectură a violenţei războaielor interetnice în lumina unei sensibilităţi acute, pătrunzătoare, alternând reflecţii şi reprezentaţii, monologul şi dialogul, documentul ştiinţific şi introspecţia. Creionează astfel două figuri de femei de neuitat şi care luptă cu o dramă imensă, cea a oricărui război.

În seara următoare, 30 iunie, tot de la ora 20:30, aceeaşi companie pune în scenă piesa „I cavalli alla finestra”, cu Micaela Casalboni, Giovanni Dispenza şi Andrea Gadda, regia de Andrea Paolucci.

Trei istorii diferite, trei finaluri aproape “poliţiste” pentru a povesti nebunia războiului şi fascinaţia malefică a puterii. O mamă în vârstă şi un fiu retardat, o fiică superficială şi un tată bolnav, o soţie fragilă şi un soţ violent. Trei poveşti de viaţă diferite şi totuşi unite de prezenţa unui mesager convingător care soseşte, punctual precum moartea, să aducă un plic galben şi un buchet de flori. Trei fotografii diferite pentru a povesti alte o mie, pentru că în orice război omul începe ca erou şi sfârşeşte în pulbere, călcat în picioare de copite şi cizme. Graţie unei abordări pline de putere evocativă şi aproape lunatecă, Vişniec îşi conduce cititorii/spectatorii într-un univers dezlânat şi batjocoritor, ireal şi lipsit de sens. Un univers făcut din victime care se cred eroi, bătrâni decrepiţi în căutarea zilei de glorie, femei sacrificate în strigăte de luptă. Un dans macabru, fascinant şi grotesc în care timpul fuge când înainte, când înapoi mâncând acele ceasornicelor… şi caii urzesc sinistru în umbră…

Scrisă în 1987 şi blocată de cenzura comunistă în seara care preceda prima reprezentaţie, piesa „I cavalli alla finestra” / „Caii la fereastră” a fost pusă în scenă cu mult succes în Europa, Statele Unite şi Japonia. Cea propusă de Teatro dell’Argine este prima reprezentaţie italiană.

Piesa „I cavalli alla finestra” va fi introdusă de o intervenţie
a dramaturgului Matei Vişniec, a regizorilor Nicola Bonazzi şi Andrea Paolucci şi a profesorului Gerardo Guccini (Dipartimento Musica e Spettacolo, Università di Bologna).

SlabAcceptabilOKBunExcelent fără voturi
Încarc...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Acesta este un blog colaborativ, deschis tuturor. Daca doresti sa participi, vezi detalii.

Adresa de e-mail pentru abonare:

Este posibila si abonare prin RSS

Serviciu oferit de FeedBurner

Meta

Fani pe Facebook