19 august 2008

Femeia din trecut

Prima avanpremieră a stagiunii 2008–2009 a intrat în ultima săptămână de repetiţii, primele reprezentaţii fiind programate vineri 22, sâmbătă 23 şi duminică 24 august 2008. „Femeia din trecut” de Roland Schimmelpfennig este o coproducţie Teatrul Metropolis şi ProiectReplica, în regia lui Theodor Cristian Popescu. Piesa a fost tradusă de Victor Scoradeţ, special pentru această montare, care îi are în distribuţie pe Lucian Pavel, Lelia Ciobotariu, Cristina Toma, Conrad Mericoffer, Andreea Boboc. Scenografia este semnată de Mihai Păcurar, iar mişcarea scenică poartă amprenta lui Florin Fieroiu.

Afişul spectacolului Femeia din trecut

Frank şi Claudia sunt pe cale să se mute din casa în care au locuit timp de 19 ani. Totul e strâns, împachetat şi, în mare parte, îmbarcat pe vaporul aflat deja în larg. Andi, fiul lor, se pregăteşte şi el să-şi ia rămas bun de la Tina, prima lui dragoste, iar despărţirile par cât se poate de fireşti pe fundalul verii târzii. Pe neaşteptate, în casa aproape pustie a cuplului îşi face apariţia Romy Vogtländer, o femeie necunoscută, care emite pretenţii ferme asupra lui Frank, în numele jurământului de iubire pe care cei doi şi l-au făcut în adolescenţă. Femeia e convinsă că s-a întors la timp pentru a-i oferi bărbatului vieţii sale şansa unui nou început. E gata să îl „salveze”, dar cu o singură – irecuzabilă – condiţie. De unde vine Romy Vogtländer? Cine e ea? Ce valoare poate avea o iubire de-o vară în comparaţie cu 20 de ani de căsnicie? Dar o promisiune în comparaţie cu un contract? Sub presiunea amintirilor la care face apel „femeia din trecut”, existenţa cuplului se zdruncină, confruntată cu cele mai rele temeri ale fiecăruia. Bine ascunse sub tencuială, fisurile din zidurile menajului ies la iveală. Apariţia lui Romy Vogtländer declanşează un adevărat război psihologic, un thriller afectiv în care trădarea şi răzbunarea vor face ravagii.

Jonglând cu precizia determinărilor temporale, continuu reordonate de o instanţă exterioară, mizând pe ambiguitatea relaţiilor şi pe fragilitatea identităţii, Roland Schimmelpfennig ne antrenează într-un labirint de oglinzi paralele, într-o spirală a timpului din care pare nimeni nu mai poate ieşi la fel de „inocent” precum a intrat.

Regizorul Theodor Cristian Popescu a declarat: „Un autor contemporan important, cum e Schimmelpfennig, nu poate fi decât la locul lui în repertoriul unui teatru nou, care îşi caută şi îşi cultivă un public”.
 
După opt ani pretrecuţi în SUA şi Canada (unde au izbutit să impună numele proaspetei Companii „Theodor Cristian Popescu” pe scenele din Montréal), după ce au semnat, anul trecut, la Teatrul 74 din Târgu Mureş, premiera pe ţară cu „Geniul crimei” de George F. Walker, regizorul şi actriţa sa favorită, Cristina Toma, revin pe o scenă bucureşteană în postura care i-a consacrat – aceea de promotori ai dramaturgiei contemporane. (La sfârşitul anilor ’90, Compania Teatrală 777 înfiinţată de regizorul Theodor Cristian Popescu a fost, pentru scurta perioadă în care a funcţionat, printre primele şi cele mai productive structuri alternative afirmate la noi, introducând în circuitul teatral autori precum Tony Kushner şi Biljana Srbljanović.)

Cu „Femeia din trecut”, Lelia Ciobotariu şi Lucian Pavel îşi reiau şi ei proiectele independente, începute cu ani în urmă sub titulatura Fundaţia Antigona, în noul format numit ProiectReplica, aflat deja la a patra coproducţie, după „mady-baby.edu” al Gianinei Cărbunariu (la Teatrul Foarte Mic), „James”, spectacol de dans coregrafiat de Silvia Călin şi Andreea Duţă (la CNDB), „Molly Sweeney” de Brian Friel, în regia lui Alexandru Dabija (la Teatrul Bulandra).

Prieteni şi colegi de generaţie, Cristina Toma, Lelia Ciobotariu şi Lucian Pavel au mai apărut împreună pe aceeaşi scenă, în distribuţia „scandalosului” „Îngeri în America” de Tony Kushner, la Teatrul Nottara, în regia lui Theodor Cristian Popescu şi coregrafia lui Florin Fieroiu.

Doi foarte tineri actori, cooptaţi în urma unor audiţii pentru spectacolul „Femeia din trecut”, îşi fac debutul bucureştean la Teatrul Metropolis: Andreea Boboc, absolventă la Iaşi şi Conrad Mericoffer, student în anul II la UNATC.

Născut în 1967, la Göttingen, Roland Schimmelpfennig face parte dintr-o generaţie prodigioasă de noi dramaturgi germani, alături de nume mai mult sau mai puţin cunoscute în România, precum Oliver Bukowski, Marius von Mayenburg, Falk Richter, Dea Loher sau Thomas Jonigk. O parte din succesul său se datorează colaborării cu regizorul Thomas Ostermeier, directorul celei mai influente scene europene a anilor 2000, Schaubühne am Lehniner Platz din Berlin. În 1990 a început să studieze regia la Şcoala Otto-Falkenberg din München. A făcut asistenţă de regie înainte de a deveni dramaturgul reputatei Münchner Kammerspiele. În 2001, celebra sa „Noapte arabă” este pusă în scenă la Staatstheater din Stuttgart, apoi în numeroase alte teatre din Berlin, Frankfurt, Hamburg şi Viena. „Push up 1-3” are premiera în 2001 la Berliner Schaubühne şi la Deutsches Schauspielhaus din Hamburg (unde Schimmelpfennig este dramaturg în rezidenţă în stagiunea 2001-2002). „Vorher/Nachher” („Înainte/După”), o comandă a Fundaţiei BHF-Bank din Frankfurt, este reprezentată în acelaşi an 2002. Autorul participă pentru câteva ediţii succesive (2000, 2001, 2002, 2003) la Festivalul Mülheim Stücke.
 
Piesa „Femeia din trecut” a fost scrisă la comanda Burgtheater din Viena, în 2003. Premiera a avut loc un an mai târziu, la Wiener Akademietheater, în regia lui Stephan Müller. În 2005 a fost prezentată la Royal Court Theatre, iar ulterior şi la Lyon, Santiago de Chile, Sydney, New York, Barcelona, Paris, Ljubljana, Budapesta, Moscova ş.a.
 
Dacă Schimmelpfennig este relativ cunoscut în România (cu „Noaptea arabă”, în special), Theodor Cristian Popescu este regizorul care l-a introdus pe dramaturgul german în cultura teatrală francofonă din Canada, montând în premieră un adevărat „ciclu Schimmelpfennig”: „Push up” (la École Supérieure de Théâtre de l’UQAM), „Noaptea arabă”, o coproducţie  Théâtre de Quat’Sous – Compania Theodor Cristian Popescu (2007), şi „Femeia din trecut” (2008), la Théâtre Prospero.

Femeia din trecut

Fotografie de la repetiţii
SlabAcceptabilOKBunExcelent fără voturi
Încarc...

2 thoughts on "Femeia din trecut"

  1. george spune:

    O provocare extrem de interesanta !
    Multumim domnule Velea !

  2. Lucian Velea spune:

    Premiera are loc joi, 25 septembrie 2008.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *



Acesta este un blog colaborativ, deschis tuturor. Daca doresti sa participi, vezi detalii.

Adresa de e-mail pentru abonare:

Este posibila si abonare prin RSS

Serviciu oferit de FeedBurner

Meta

Fani pe Facebook